سینماسینما، آرش عنایتی
مستند «تکیه دولت»، به کارگردانی علیرضا قاسمخان؛ به نمایش درآمده در پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
تکیه، محلی است وسیع برای انجام مراسمِ عزاداری و «تکیه دولت» هم، فیلمی با گسترهی وسیع منابع – بخصوص کتابی که پیشتر فیلمساز گرد آورده- و مبتنی بر ساخت و تخریب محلی با همین نام است. در حقیقت فیلم، سیری تاریخی در مسیری است که از ساخت تا تخریب ظاهری و باطنی چنین بنای عظیمی طی شده و شالودهی فیلم، به درستی بر بیانِ همین تضاد و دوگانگی ریخته شده است. مراسمی روحانی که شاه و صدراعظم حامیان برپاییاش بودند، ملیجکها مُصر در جمعآوری نسخههای تعزیهاش و ساکنان حرمسرا ذکرِ مصیبتِ اهل حرم میگفتند. ذکری است از آن عصمت کبری که با شیرهای تریاکی به مضحکه و در اعیاد با صورتکها، بی عصمت میشد. پایهی ثابت این مراسم از تعزیه گردان و تعزیه خوان تا روحانی و عوام، در ساختِ چنین تخریبی کم نمیگذاشتند. تا تکیهای که قرار بود محلِ اتکای مذهب و ملت شود اندکی بعد، با تکیه به گرد آمدن همان عوامل، اعم از شاه و روحانی و نظامیان بر همان سکوی مرکزی اش، اجلش خوانده و دولتاش، از بیخ برآمد و لاجرم ساختماناش هم ویرانه شد. تلّهای که میان کاخِ همایونی و اصطبل مبارکه، نه از برای دین و دولت که از برای تَلکه کردن مردم بنا شده بود، عاقبت با حراجِ نذورات مردم، به یغما و خشت خشتِ بنایش توسط همان مردم به تاراج رفت. به گونهای که چندی بعد، از آن بنا جز تلی خاک به جا نماند. فیلم با تکیه بر منابع ارزشمند صوتی (بقایای موسیقی به جا مانده از دوران قاجار)، عکسها و صد البته به کارگیری درست نماهای گرافیکی و انیمیشنها، در توضیح و تشریح چگونگی ساخت؛ و از طریق پیگیری اشیا و لوازم- از جمله البسه و آن ماجرای تلبیسِ ملبس کردن تعزیهچی به لباس فرنگی و مصادرهاش به بهانهی تزکیه و یا داستان منبری که از یزد آمد تا از ظلم یزید بگوید و تمهیدی شد برای مدحِ ظالم! در ادامه هم، میانِ میدان توپخانه، با فریادهای شیخ، بدل به توپخانهای شد برای کوبیدن مشروطهخواهان- هم به هنرِ نمایشِ برآمده از تعزیه میپردازد و هم هنرمندانه، نمایشی از خوی و خصلت ازلی و ابدی ما ایرانیان ارائه میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای خوبِ فیلم، استفاده از فیگورهای داخل عکسهای مربوط به دورهی قجری است برای تاکید و تایید حس مربوط به آن واقعه که بسان ایموجی عمل میکنند. تلاشی که برای انتقال احساساتی نظیر تعجب یا حیرت و از طریق زوم کردن روی این چهرههای داخل عکس صورت گرفته است (چشمانی که از حدقه در آمدهاند یا انگشتی که به سمت لبهاحرکت کرده). سویهی تاریک فیلم جایی است که عواملاش یک تنه میخواهند چندین هندوانه بر دارند! شاید به یک دست از پس تدوین و به دست دیگر، گرافیک فیلم را بشود سامان داد اما صدایی که میبایست گذاشته شود فرو افتاده! ایوب آقاخانی ناموفق از زیر و بمِ ادای گفتار، یا بهتر بنویسم رها شده در صداسازی، در بهترین شکل اجرایش (خواندن نامهی محمد باقر معین البکا) که در آن به وضوح برخی کلمات جا میافتند، تبدیل شده به نسخهای تقلیدی از شیوهی بیانیای که به دوران قجری پرتاب شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- داستان یک ویرانی/ نگاهی به مستند «تکیه دولت»
- کارگردان مستند «تکیه دولت»مطرح کرد: به تاریخ ایران با عشق نگاه کنیم/ ساخت فیلمی درباره مرگ ناصرالدین شاه
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- صدور پروانه نمایش برای یک فیلم با ردهبندی سنی ۱۵+
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- رنج و سرمستی/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «سمفونی حمید»
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- فیلمهای ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک اعلام شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود