سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
فرار از تله فیلمیست در قالب فیلم هایی که به موج نوی سینما ایران بدل شده اند با این تفاوت که کارگردانش از گروه فیلمسازان آن جریان محسوب نمی شود؛ ولی همواره نگرش و رویکردش به سینما به نوعی موید نگاهی نو در جریان سینمای مرسوم آن دوران به حساب می آمد که هیچ وقت آنچنان که باید قدر ندید و حتی در دوران خود با بیمهری هایی نیز روبهرو شد. جلال مقدم وامدار ادبیات بود و آشناییاش با جلال آلاحمد هرچند در دورهای محدود، به تاثیراتی بر او انجامید اما تفاوتهای عقیدتی و مبانی فکری این دو باعث شد این ارتباط دیری نپاید و کمی بعد به دلیل تسلطش بر ادبیات فرانسه ضمن تدریس به ترجمه مقالات نیز روی آورد که منجر به آشنایی و همکاریاش با شاملو شد اما نقطه عطف زندگی جلال مقدم و گرایشاش به سینما را باید مراوده او با فرخ غفاری به حساب آورد که ماحصلاش نگارش فیلمنامه جنوب شهر برای غفاری بود. بعدها این خود مقدم بود که با کارگردانی فیلم هایی چون پنجره، فراراز تله و مستند خانه خدا خود را در قامت فیلمسازی دغدغهمند و روشنفکر معرفی و تثبیت کرد اما هیچگاه به جایگاه واقعیاش دست نیافت. در سالهای پس از انقلاب مثل بسیاری از همدورهایهایش با موانع و مشکلاتی در تداوم مسیر حرفهایاش روبهرو شد که به ایجاد شکافی در جریان فیلمسازیاش منجر شد و ناگزیر به سمت بازیگری کوچ کرد که جز چند مورد محدود نظیر دندان مار، هامون و دلشدگان آثار شاخصی از آب درنیامدند و کمتر درخاطره ها ماندگار شدند. سرانجام یک تصادف، سینمای ایران را برای همیشه از استعدادی شگرف و فیلمسازی خوش قریحه، خلاق و غریزی محروم کرد. کارگردانی که می شود آثار شاخصاش از جمله فرار از تله را بعد از گذشت نیم قرن بار دیگر دید و بر تازگی، جذابیت و تاثیر گذاری اش صحه گذاشت.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- آیدا و دیدهی بهنگامِ حیرت
- انیمیشن «هفت شهر»؛ طراحی و کارگردانی از علیاکبر صادقی با صدای احمد شاملو
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- فرار از تله پنجاه ساله شد
- حجاج سینمایی یا چگونه با تماشای یک فیلم حاجی شویم + ویدئو
- «تنهایی یک دونده سینما»/ به من نگو دوسِت دارم که باورم نمیشه!/«قدیس» فیلمی درباره احمد شاملو!
- واکنش سید محمد بهشتی به مستند احمد شاملو/ توصیهام این است که تلویزیون نبینید
- با غلطهایتان، از شاملو و کیارستمی، «قدیس» میسازید
- مردی که از اسب افتاد اما از اصل نه
- ماجرای دلخوری هواداران انقلابی حاتمی کیا از دیدار او با بهزاد نبوی /حاتمی کیا بند باز خوبی است
- ادعای کیهان: شاملو بازیگر مبتذلترین فیلمفارسیهای دوران طاغوت بود
- احمد شاملو: داستان حضور من در سینما غمانگیز است…ناگزیری بود برای لقمه نانی
- مسعود کیمیایی: دشنه شعرهای شاملو را همیشه کنار چاقوی فیلمهای من میگذارند
- جلال/ که مینوشت!/ نگاهی به مستند «نویسنده بودن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!