سینماسینما، حسین سلطان محمدی
دوران کرونا، جمعی دیدن فیلم را محدود و مسدود کرد. اما اکنون، با وجود کرونای متلاطم و متلون و نوساندار، جمع بودن، ممدوح و حتی واجب شمرده میشود؛ البته بیشتر در حوزه دانش آموزی و دانشجویی. بخش دوم را که بگذاریم کنار، بخش نخست، امسال برابر آمار رسمی اعلام شده، حدود هشت میلیون دانش آموز فقط در مقطع ابتدایی دارد. این ظرفیت استثنائی، همیشه بوده، اما سینمای ما به آن، خیلی جدی نیندیشیده است. حتی الان که فیلم «پسر دلفینی» در اکران عمومی است، به رقمهای هزاران نفر، راضی شده است. هزارانی که بخش قابل توجهی از آن، دانش آموز نبوده و والدین را نیز دربر گرفته است.
حالا سینمای ما چه کند تا از خالص جمعیت هشت میلیونی استفاده کند؟ بماند که ظرفیت دانش آموزی متوسطه یا دانشجویی، هم هست. در گذر از دوران انسداد کرونایی، که تدبیری بجز ورود به پلتفرمها، برای این وضعیت دیده نشد. استثنای نمایش «عمار»گونه نیز برای آثار خاصی بوده است. اما حالا که قرار است فضای مراکز آموزشی باز شود و مخاطب هدف، گرد هم آید، چرا سینما به سمت آن نرود؟
بر مبنای تجارب مشهود، عمده ظرفیت سالنهای نمایشی رسمی و حتی غیر رسمی از جهت اکران، ساعات روز را عمدتا، با کمترین ضریب اشغال صندلی و حتی بدون استفاده، طی میکنند تا به غروب و شب برسند و از فرمت حضور اعضای خانواده و خانوادگی دیدن، بهره بگیرند. حالا چرا تجربه سالیان دور «زنگ سینما» را احیا نمیکنیم؟ در آن تجربه، جدول آثار سینمایی مناسب مدارس عمدتا ابتدایی، تنظیم و سپس برای مدارس فرستاده میشد تا در سئانس های اعلامی سالنهای سینمایی مشارکت کننده در طرح، دانش آموزان را با معقولترین هزینه و آمدوشد، به سینما بیاورند و فیلم ببینند. همان کاری که در دوران جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان اصفهان، انجام میشود و دانش آموزان مدارس، به سالنها آورده میشوند. جایی شنیدم که برای این مهم تلاش شده اما وزارت آموزش و پرورش احتیاط کرده از جهت احتمال ابتلای فراگیر دانش آموزان به کرونا. خب، برای این مهم، میتوان فاصله صندلیها را برای حضور دانش آموزان، یک در میان یا دو در میان درنظر گرفت، که در این صورت هم ضریب اشغال صندلی بالایی به نسبت الان خواهد بود. اگر همچنان نظام آموزشی محتاط میماند، نمایش فیلم در مراکز آموزشی را پی بگیریم، همانند تجربه «عمار»گونه یا «رشد». یادمان نرود که درصدی از نمایشهای درآمدزای مستمر برای فیلمهای سینمایی ما، نمایش در محافل فرهنگی و مانند این است که معمولا در جمعبندی درآمد به دست آمده از فیلم، محاسبه یا اعلام نمیشود؛ اما ضریب بسیار مهمی است. ما سالنهای بسیاری داریم که در ساختار و قالب رسمی سالن نمایش نمیگنجند، اما میتوان در آنها فیلم را به مخاطب رساند. شاید تنها اشکال این روش، مخالفت سینماداران باشد که احساس کنند درآمدشان، کاهش مییابد؛ اما میتوان با تدوین سازوکاری، آنها را هم در این ساختار، همراه و سهیم کرد و کلیت سینما، برای رساندن آثار خود به مخاطب خارج از سالن تلاش کند. درباره فیلمها هم میتوان خساست به خرج نداد و دست کم از سینمای ۴۰ ساله اخیر و حتی آثار استثنای پیش از انقلاب مانند «سازدهنی»، «امیرو»، «عمو سبیلو» و آثار انیمیشن کانونی بهره گرفت. فراموش نکنیم که نسلها عوض شدهاند و خیلی از بچههای الان، آثار حتی ده سال پیش را ندیدهاند، چه برسد به سی یا چهل سال پیش یا بیشتر.
به این مقوله خوب فکر شود. محصول تصویری، محصولی فرهنگی است و در سبد مصرف مخاطب، باید جایش تثبیت شود. سینما، دیدن جمعی را ترویج و تحکیم میکند که برای انسجام اجتماعی، عنصری مطلوب و پسندیده است. نباید این ویژگی را از دست داد. حتی میتوان برای حوزههای دیگر نیز طراحی مناسب داشت؛ برای نمایش در ساختارهای دیگری چون دانشگاه ها یا مراکز اداری یا حتی مساجد و مانند آن. به درآمد کم قانع نباشید. طمع اقتصادی در این حوزه، نتیجه فرهنگی به جا میگذارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- خود را دریابیم/ مرثیهای برای هنرمندان
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
آخرین ها
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت
- تجلیل از مارک رافلو در جشنواره سانتا باربارا/ جایزه برای مکاشفه
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش جدید
- اهدای تندیس ملی رضایتمندی مشتری به همراه اول
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- فراخوان همراه اول برای توسعه ایده، راهکار و محصول مبتنی بر ۵G
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- تفاهم معاونت علمی ریاستجمهوری و همراه اول برای توسعه اولین فبلب IoT کشور
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- در جستوجوی وطن/ نگاهی به فیلم «بروکلین»