سینماسینما، دکتر ارسیا تقوا (روانپزشک)
سیستم درجهبندی فیلمها برای اولین بار در ایران به طور رسمی از سوی وزارت ارشاد ارایه گردید.
سیستم درجه بندی از سمت ارشاد به شکل دستوری هفته قبل ارایه شد. در این تقسیمبندی فیلمها از نظر میزان خشونت، موضوعات جنسی و مواد مخدر برای سنین ۹،۱۲،۱۵ و ۱۸ تقسیمبندی میشوند.
پیش از این دکتر مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامهای به ریاست وقت سازمان سینمایی و سمعیبصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام محمدمهدی حیدریان چنین نوشته بود: «موضوع درجهبندی سنی فیلمها، همواره یکی از دغدغههای جدی روانپزشکان و دستاندرکاران سلامت روان کودک و نوجوان کشور بوده است. امروزه تأثیر رسانهها بر ساختار روانیِ کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست. مخاطبانِ کوچکتر ادرارک متفاوتی از تصاویرِ پخششده در قالب فیلم دارند؛ از همین رو اکثر کشورها با دقت و ملاحظهای جدّی این تأثیرات را دنبال و بر آن نظارت میکنند. گرچه در این راستا و طی سالهای گذشته تلاشهایی در کشور ما صورت گرفته، اما به دلیل فقدان زیرساختها و ضمانتِ اجرایی، طبقهبندی سنی در عمل موفق نبوده است. چهبسا برای فیلمی این درجهبندی صورت میگرفت و بعد شاهد بودیم که بدون مانع و محدودیتی فوج فوج دانشآموزان به دیدن آن میروند.
در تاریخ چهارم اردیبهشت در خبرها به نقل از رئیس جامعهی صنفی تهیهکنندگان آمده بود: بنای ما بر این است که با همراهی سازمان امور سینمایی موضوع درجهبندی سنی فیلمها را اجرایی کنیم تا اعتماد مخاطبان تداوم یابد.
حال که دو نهاد قدرتمند سینمایی کشور خبر از عزمی جدی برای فعالسازی سیستم درجهبندی فیلمها میدهند انجمن علمی روانپزشکان ایران این اتفاق را به فالِ نیک گرفته و آمادگی خود را با دارا بودن زیرساخت کمیته کاهش انگ و رسانه و کمیته روانپزشکی کودک و نوجوان برای ارائه تجربیات و همکاری در این زمینه را اعلام میدارد.»
گرچه روانپزشکان و مسئولان سلامتروان کشور با اصل این کار برای حفظ آرامش روانی کودکان و نوجوانان قاعدتا باید موافق باشند ( چنانکه دغدغههای خود را در نامهی فوق به وزارت ارشاد نیز اعلام کردند)، اما مهمترین سوالی که پیش میآید این است که جهت اجرایی کردن این شیوهنامه از مدلهای علمی رایج در کشورهای دیگر استفاده میشود یا قرار است موردی به مجموعههای محدودسازِ قبلی از سوی نهادهای دولتی اضافه کند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نمایه»/ برداشتهای غلط و محاسبات غلط در اکران!
- … و ناگهان مرگ
- «نمایه»/ درجهبندی سنی فیلمها، فقط برای ثبت در تاریخ!
- همکاری سازمان سینمایی با انجمن روانپزشکان برای درجهبندی سنی فیلمها
- بررسی درجهبندی سنی فیلمها/ از هالیوود تا سینمای ایران
- توییت رییس سازمان سینمایی درباره جزییات درجهبندی سنی فیلمها
- ثبت درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی روی بلیت سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»