علی نعیمی / منتقد سینما
سینماسینما: مشاغل سینمایی در سینمای ایران به دلیل نبود نگاه حرفهای به صنعت سینما هیچگاه جایگاه متعالی خود را پیدا نکرده است. گاه صورت مسئله مسائل اقتصادی با ادغام برخی از مشاغل به صورت کلی پاک شده و افراد حاضر در پروژه چند مسئولیت مجزا را با هم ترکیب کرده تا هزینههای دستمزدها را کاهش دهند و پروژهای با صرفهتر را به مرحله نهایی برسانند. ترکیب شغلها و ادغام بعضی از مشاغل و حرفهها در سینما و تلویزیون به دلیل اقتصاد بیمار و نبود نگاه متعالی سازمانی در نگاه کلان است.
متاسفانه در سینمای ایران تهیهکننده حرفهای به معنای یک کمپانی با ساز و کار و هرم تشکیلاتی نداریم که هر وظیفهای به عنوان یک حرفه تعریف خودش را داشته باشد و مشخصات خودش را بخواهد عرضه کند. از طرفی سیستم تجربی و فاقد نگاه آکادمیک در سینمای ایران برخی از فیلمسازان را به صرافت میاندازد به بقیه مشاغل داخل سینما سرک بکشند. کارگردان فکر میکند چون مدیر یک پروژه است پس میتواند تدوین هم انجام دهد و یا فیلمنامه هم بنویسد. از طرفی سینماگران ما به جایگاه خودشان قانع نیستند.
یعنی نمیدانند وقتی به عنوان کارگردان بخواهند بهترین کار را ارائه بدهند خیلی بهتر از وقتی است که چند عنوان را در تیتراژ مال خود کنند اما خروجی کار ضعیف و فاقد اندازههای استاندارد باشد.
از این رو نمیتوان توقع داشت سینمای ایران با چنین توقعاتی به یک باور حرفهای برسد. هر گاه سینمای ایران توانست به عنوان یک هنر ـ صنعت سود و زیان و منافع اش را از راه بازار آزاد تامین کند و محتاج بودجههای دولتی نباشد آن وقت میتوان امیدوار بود هر کس در سر حرفه و شاخه خودش بهترین عملکرد را ارائه بدهد.
منبع: صمت
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود