سینماسینما، عاطفه کربلایی
در علم رسانه اصلی وجود دارد که بر اساس آن محتوا را باید در زمان مناسب به مخاطب ارائه دهیم تا بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد اما به نظر میرسد همین اصل رسانهای مهم و بدیهی بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال برای برخی مدیران تلویزیون جا نیفتاده است. نمونهاش پخش فصل دوم سریال نجلا در نوروز و ماه رمضان.
نجلا۲ داستان اسارت عبد در زندانهای رژیم بعث، تلاش برای آزادی، بازگشتن به عراق برای آزادی برادر نامزدش و در ادامه شروع جنگ ایران و عراق است. این سریال مملو از تنش نه برای نوروز مناسب بود و نه ماه رمضان، بهویژه آنکه در ماه مبارک پس از اذان مغرب پخش میشد و مخاطب پس از بیش از ۱۵ ساعت روزهداری موقع تماشای آن گاه از فرط استرس لقمه از گلویش پایین نمیرفت این در حالیست که در روزهایی که تلویزیون روزهای بهتری را سپری میکرد، سریالهای طنز رضا عطاران موقع افطار لحظات شادی را خلق میکرد.
از این گذشته برخی از سکانس های نجلا به زبان عربی بود بنابراین مخاطب سر سفره افطار نمیدانست چشمش به سفره باشد یا صفحه تلویزیون و لاجرم بخشی از دیالوگها را از دست میداد.
در شرایطی شبکه سه اصرار به پخش نجلا در دو مناسبت مهم داشت که این سریال در روایت داستانش هم دچار مشکل بود و از زمان وقوع جنگ تحمیلی و همزمان با رفتن عبد و دوستانش به عراق برای نجات برادر نجلا دو پاره شد؛ بهگونهای که گاهی خط اصلی داستان که مربوط به عبد و نجلا بود کاملا از دست میرفت البته بعد از بازگشت عبد به ایران اوضاع کمی بهتر شد ولی در قسمتهای پایانی دوباره این دوپارگی دیده شد بهگونهای که در قسمت ۳۵ بدون زمینهچینی لازم نیمی از زمان پخش سریال به عملیات نیروی هوایی در زمان جنگ تحمیلی اختصاص داشت.
در کل پخش در دو مناسبت مهم ملی و مذهبی نه تنها کمکی به نجلا نکرد بلکه در کنار ضعفهای سریال باعث کاهش مخاطب و رضایتمندی او شد. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما فصل اول سریال «نجلا» ۳۵.۵ درصد مخاطب داشت و رضایت ۸۳.۶ درصد از مخاطبان در حد زیاد بود اما «نجلا ۲» ۲۶.۸ درصد مخاطب و ۷۷.۱ درصد رضایت مخاطب را کسب کرد.
نکته تاسفبار این است که با این آمار اندک مخاطب، هم فصل اول و هم فصل دوم نجلا پرمخاطبترین سریالهای زمان خود بودند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- مدیران پنج بخش از جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- «طلاخون» از چهارشنبه اکران می شود؛ بازگشت دوباره شهاب حسینی به سینما
- یک پایان بد برای یک سریال قابل قبول/ یادداشت احمد میراحسان بر پایانبندی سریال «نجلا»
- نوید یک تحول/ یادداشت احمد میراحسان بر فصل دوم سریال «نجلا»
- چرا مخاطب را فراری میدهید؟!/ نگاهی به سریال «نجلا۲»
- حسام منظور در «جزیره» مقابل دوربین سیروس مقدم رفت
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- آب سردی که موسیقی تیتراژ پایانی بر سر مخاطب میریزد/ نگاهی به سریال «نجلا»
- اواخر هفته تصویربرداری سریال «نجلا» به پایان میرسد
- تصویربرداری سریال «نجلا» در تاسوعا و عاشورا متوقف شد/ ادامه تولید، بعد از ایام سوگواری
- ادامه تصویربرداری و تدوین همزمان سریال «نجلا»
- آیا سریال بوم و بانو شبیه سریال شب دهم است ؟/ واکنش مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان