سینماسینما، آرش عنایتی
فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن
هلن، اثری است چشمنواز بر بستر اقتباسی از کتاب راکل لیه هو و با تمرکز بر زندگی هلن شرفبک. فیلمی که هر کدام از نماهایش را میتوان قاب کرد و بر دیوار آویخت. کادربندیهای هوشمندانهی آنِتی یوکینن، به همراه بازی خیرهکنندهی لورا بِرن، خالق یکی از تجربههای لذتبخش سینمایی در سالهای اخیرند. زیبایی نماها نه فقط به سبب کادربندیهای هوشمندانه، که در اثر کاربرد خلاقانهی نماها در تدوین قوام یافتهاند. (برای نمونه، نمای ثابت ورودی باغ در سه چشمانداز فصلی که اشارتی بر گذار از سه مرحلهی زندگی هلن هستند، تا لغزاندن صدای مصاحبهاش بر این تصاویر و توضیح چگونگی خلق هر اثر هنری، تا ثبتِ نگاه متعصبانهی ژورنالیست مصاحبهکننده به زنان و ادامهی همان نگاه از طریق مادر و در صحنهی پذیرایی از برادر) و دوامشان منوط به ارتباط تماتیک کاراکترها در هر نما و تشریح و روابط میان آنهاست. برای نمونه، هلن از اِینار میخواهد نور اتاقی که آثارش در آن به نمایش درآمدهاند را با کشیدن پردهها تنظیم کند. این درخواست و کنشِ مرتبط به آن، به خوبی رابطهی این دو را تبیین و تصویر میکند. رابطهای که از طریق یک دلّال، و دلّالیِ آثار آغاز، و با پرتو افکندن بر آثار دیگر، به دلدادگی میرسد. غَنج و دَلالی که میان هنرشناس و هنرمندِ دلداده شکل میگیرد و به مغاک ثبت نماهای اروتیک فرو نمیغلطد. رابطهای با صورت و سیرت عشقی افلاطونی و فلسفی که به هنر ِنقاش و نقاشی از او آمیخته میشود (هلن معشوقاش را به بهانهی کشیدن نقاشی، مجبور می کند ساعتها مقابلاش بنشیند) یوکینن، بسان هلن که سوژههایش را به رنگ میآمیخت، با ضربههای قلمو مینواخت و با چاقو میپرداخت. سوژهاش -هلن- را با با نورهایی طبیعی میآمیزد، با ضربههای عاطفی زندگیاش را میپروراند و با چاقویِ نقد آن را میپردازد. آنچنان که از دیدناش سیر نخواهیم شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فجر
- سه اثر وارد شبکه نمایش خانگی می شوند/ طلسم ورود «عاشقانه» به بازار شکسته شد
- خوب بد جلف همچنان در صدر/ استقبال از فیلم مهدی مظلومی
- فروش چهارمیلیاردی فیلم قاسمخانی/ آخرین هفته اکران فیلم های زمستانی
- سینما آفریقا از سرگروهی حذف شد/ جدیدترین وضعیت اکران فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت