سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی
واقعیت این است که «سینمای تجربی» یا بهتر است بگوییم، «تجربه گرایی» در عرصه فیلمسازی، در سینمای ایران با نوعی سوءتفاهم آغاز شد. در حالی که بسیاری از بزرگان سینمای جهان، حتی در واپسین سال های زندگی و فعالیت های خود، در عرصه های مختلف هنری، با افتخار از تجربه های تازهی خود سخن گفته اند و جدا از سن و سال و کارنامهی پّربار هنری خود، پیوسته در آروزی تجربه کردن شکل ها و شیوه های بیانی تازه و قالب های نوپدید، دست به آفرینش های هنری زده اند، هنوز بسیاری از مدعیان نقد و کارشناسی آثار فرهنگی هنری، براین باور هستند که تجربه گرایی تنها حق کسانی است که در دوره های آغازین تولید کارهای هنری از جمله فیلمسازی به سر می برند و به کسانی مربوط می شود که در حال تجربه اندوزی و در شرایط آزمون و خطا، سیاه مشق هایی تولید می کنند که سکوی پرش آنان برای پیشرفت و حرکت به سمت تولید آثاری قابل اعتنا در آینده باشد. در حالی که، گرایش به تولید فیلم تجربی و اثری تجربه گرا ( exprimental) به سن وسال و تازه کار بودن و سابقهی طولانی داشتن یک هنرمند ربط مستقیمی ندارد.
گرایش به سمت تولید فیلم های تجربی، برحسب ضرورت هایی که بخش عمدهای از آن ها، گاه ناخواسته و حتی تحمیلی به نظر می رسند، درفیلمسازان ما شکل می گیرد. البته نباید انکار کرد که با نگاهی گذرا به ترکیب سنی فیلمسازان تجربه گرا، آشکارا می توان دریافت که این عرصه از فیلمسازی، بیش تر مورد توجه فیلمسازان جوان است. همان گروهی که قرار است با هزینهی شخصی و به اصطلاح با پول قلک خود فیلم بسازند! فیلم هایی ارزان، با ساز و کارهای ساده و بدون استفاده از آرایه های صحنه و فضاهای آذین بندی شدهی مجلل و باشکوه! درست همانند فیلمسازانی که در جریان نهضت فیلمسازی در سبک «نو واقع گرایی» (Neorealism) در سینمای بعد از جنگ جهانی، در ایتالیا، که مکان های واقعی و فضاهای معمولی و خیابان ها ی پایین شهر، به دور از زرق و برق های رایج در فیلم های پرهزینه و باشکوه، مکان های دلخواه آنان برای فیلمبرداری شده بود، و به جای انتخاب بازیگران چهره و ستاره های سینمایی از نابازیگرها و چهره های ناشناخته در فضاهای واقعی کار آنان در خیابان، مزرعه یا کارخانه استفاده می کردند، در سینمای تجربه گرا نیز از بسیاری قواعد مورد عمل فیلمسازان ایتالیایی سود می برند و نگاهشان به تولید فیلم با بودجهی پایین (Low Budget) و تقویت سینمایی با اعتقاد به نوعی جنبش در جهت تولید فیلم های کم هزینه و سینمای ارزان است و پرهیز از کاربرد الگوهای سینمای جریان اصلی (سینمای تجاری) و توجه جدی به نوآوری و ابتکار در روایت و ساختار اثر (فرم و محتوا) و به ویژه اهمیت دادن به مخاطب (خاص و عام)، بها دادن به حضور محوری و نقش کلیدی «کارگردان» که بتواند به عنوان صاحب اثر، فرصت تجربه گرایی و نوآوری داشته باشد و در نهایت، در نقش واقعی یک کارگردان مولف، عمل کند و در همهی بخش های کارش (اعم از شکل و یا محتوا) فرصت تجربه گرایی- همراه با آزمون وخطا و تجربه اندوزی در عرصه های تجربه ناشده- پیدا کند. در عین حال، همواره دغدغه های مضمونی و محتوایی نیز داشته باشد و صاحب ایده های خلاقانه و غیر تکراری باشد و فراتر از همهی این مسایل، به ظرفیت ها و امکانات فنی نوپدید دیجیتال در راستای تولید فیلم تجربی نیز دلبستگی و علاقه نشان دهد تا از امکانات فنی روزآمد و بسیار پیشرفتهی امروزین نیز بی بهره نماند.
سینمای تجربی و سینماگرانی که در این عرصه فعالیت می کنند نیاز به پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی دارند. اگر به این باور رسیده باشیم که سینمای تجربی می تواند برای رشد و اعتلای سینمای ما در آینده بستر مناسبی فراهم سازد، بی تردید باید صادقانه اذعان کنیم که در مراکزی که هم اکنون نیم نگاهی به این سینما دارند و ماموریت اصلی خودرا را در تقویت سینمای مستند حرفهای جستوجو می کنند، زمینهی چندان مساعدی برای حمایت از سینمای تجربه و سینماگران تجربه گرا وجود ندارد. شاید در انجمن های سینمای جوانان ایران بتوان به دور از برخی تنگ نظری ها و محدود اندیشی ها، فرصت های مناسب تری برای رشد و اعتلای سینمای تجربی فراهم آورد. به هرتقدیر، باید بپذیریم که سینماگران تجربی، با نگاهی متفاوت و با رویکردی خلاقانه ونواندیشانه به ظرفیت های موجود در هنر سینما و فیلمسازی نگاه می کنند و مراکزی چون: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، و دفاتر متعدد انجمن سینمای جوانان ایران و حتی جایی مثل بنیاد سینمایی فارابی نیز می توانند با نگاهی مشفقانه تر به درخواست های بسیار ساده و بدیهی سینماگران تجربی توجه کنند و از طریق حمایت های مادی و معنوی خود، به ویژه با فراهم ساختن شرایط مناسب برای پخش فیلم های تجربی و ایجاد فرصت های مناسبی برای دیده شدن کارهای این گروه از سینماگران، به رشد و اعتلای سینمای تجربی کمک نمایند. واقعیت این است که امکانات سینمای «هنر و تجربه»، در شرایط کنونی، با توجه به میزان تقاضاهای روز افزون سینماگران تجربی، به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز آنان باشد و بی تردید باید با نوعی مشارکت و همدلی گروهی برای این گروه از سینماگران دلشیفته و عاشق، پناهگاهی امن و مساعد ایجاد کرد تا شرایط نه چندان دلخواه امروز سینمای تجربی که سینماگران تجربه گرا را «رها شده» و «بی پناه» نشان می دهد، به راستی تغییر یابد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ارسال ۶۱۴ اثر برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت
- به بهانه روز جهانی آگاهی از «لُکنتِ زبان»/ سینما و پدیده زبان پریشی
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- گفتگوهای اختصاصی تصویری سینماسینما با هنرمندان و منتقدان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش اول)
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- تاملی بر شکلها و شیوههای بیانی تازه و قالبهای نوپدید در سینما/ تجربهگرایی و امید به سینمای آینده
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟