سینماسینما، حمید عبدالحسینی
۱. مهم ترین عنصری که این دوره از جشنواره فجر را از جنبه های گوناگون دربرگرفت همه گیری ویروس کرونا بود که تاثیری وسیع از نحوه انتخاب فیلم ها تا برگزاری مراسم اختتامیه داشت. این تاثیرگذاری از جهات گوناگون قابل بررسی است و می توانست واجد نکات و دستاوردهایی مثبت هم باشد اما عدم وجود برخی زیر ساخت های اصولی به ویژه در حوزه اکران آنلاین باعث نوعی تشتت و به نوعی سردرگمی در میان بخش ها و عناصر برگزار کننده و به تبع آن شرکت کنندگان (فیلمسازان و عوامل آثار و نیز اصحاب رسانه) در این رویداد شد.
۲. خیل فیلم هایی که به دلایل گوناگون امکان نمایش نیافتند چیزی درحدود ۴۰ فیلم را تشکیل میداد که در این میان مجال مناسبی برای دیده شدن و بحث پیرامون این آثار و نیز مقایسه با فیلم های به نمایش درآمده از میان رفت کما اینکه در نظر گرفتن پروتکل های این دوران کاری پسندیده تلقی می شود اما می توانست با تدبیری مناسب تر که یکی از ملزومات آن امکان اکران مجازی آثار محسوب می شود زمینه ی دیده شدن طیف وسیع و متنوع تری از تولیدات را فراهم کرد.
۳. تنوع ژانر و عدم تمرکز آثار در جغرافیا و لوکیشن های شهری از جمله نکات حائز اهمیت در میان فیلم های جشنواره ۳۹ بود که این حجم از ریسک پذیری جریان تولید سینمای ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا را می توان نقطه ای امید بخش در افق پیش روی سینمای آینده ایران دانست.
۴. داوری آثار جشنواره چون همیشه بحثها و حواشی متفاوتی را به همراه داشت که مهم ترین آن انتقادات به درنظر گرفته نشدن بازی برخی بازیگران بود؛ اینکه بخشی از قضاوت درباره ی هر موضوعی دربرگیرنده سلیقه فرد یا جمع قضاوت کننده محسوب می شود امری بدیهی ست ولی نه همه ی آن، به خصوص وقتی گروه و یا آن جمع را تعدادی از صاحب نظران رشته ی مورد نظر تشکیل دهند که در چنین مواقعی انتظارات از خروجی آرا می بایست بیشتر دربردارنده تخصص باشد تا سلیقه.
۵ .انتشار برخی یادداشتهای تمجید آمیز پیرامون تعدادی فیلم های این دوره باعث بروز برخی انتقادات از سوی تعدادی چهره های رسانه ای درخصوص شائبه دریافت هزینه و برخی ارتباطات شد؛ فارغ از اینکه این اتهامات مطرح شده تا چه میزان صحت دارد ولی لزوم درنظر گرفتن اخلاق و پرهیز از هرگونه اتهام زنی آن هم در بستر فضای نقد یکی از نیازهای امروز سینمای ما محسوب می شود کما اینکه احترام به ساحت نقد و بالا بردن ظرفیتها نیز از جمله عناصر لازم و ملزوم همیشگی در این حوزه خواهد بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود