سینماسینما، منیژه بهارلو:
مرتضی علی عباس میرزایی را از سینمای جوانان می شناسیم و در ادامه در حوزه مستندسازی، ردپای آشکاری از او را دیده ایم؛ خواهرش (لعیا عباس میرزایی) را هم از گزارش های تقریبا ابتکاری اش در باشگاه خبرنگاران جوان. حالا اینکه در نخستین فیلم برادر (انزوا)، خواهر در مقام بازیگر و تدوینگر حضور دارد و همچنین برادر، در توصیف فیلمش از علاقه اش به سینمای آرنوفسکی، تارانتینو و گای ریچی می گوید، نشان می دهد که پیشرفت حرفه ای و بحث سینما در این خانواده، جدی است. کارگردان، در سخنانش از احتمال فروش بالای نخستین فیلم بلندش و تأثیر مافیای اکران و عدم نظارت ارشاد بر جریان اکران، نیز حرف زده است. اما نخستین اثر این کارگردان یعنی «انزوا»، در محتوایش آنقدر خاص است که می توان بعضی از این واژه ها را به چالش کشید.
فیلم، با ظاهری تند و با ضرباهنگ های تصویری و موسیقایی و تجربه های تدوینی، ما را به انتظار پیچش هایی متناسب با ذائقه تماشاگر عمومی ایرانی انداخت. اما آنچه در آن دیده شده، نوعی مباحث در اندازه حرف زدن پشت سر دیگران و قضاوت درباره افراد بود که در قالبی نه چندان مرسوم، قهرمانش را از جذابیت انداخت. مرد داستان به همسرش شک کرده و ناخواسته موجب مرگ وی شده و اکنون از ابتدا تا انتهای داستان، دربرابرش صحنه ها و کاراکترهایی قرار داده می شود که تا دو سه سکانس آخر، در تأیید پیشفرض او حرف می زنند و در انتهای فیلم، با سخنان صاحب کار و دیدن پول های بیمه عمر و گفته های دلداده نخست این مرد، در می یابد که نگاهش نادرست بوده و نقل ها، به خطا!
ما باید به این شخص، احتمالا کاریزما پیدا کنیم و سرنوشتش را و نگرشش را دنبال کنیم. اما شخصیتی که علت زندان افتادنش را، خودش اعتراف می کند که با اشتباه پیش آورده؛ شخصیتی که با گفته های دوستان نه چندان سالمش در زندان به همسرش شک کرده و با جدال با او برای نه ماه آخر همسر، از دیدنش دور مانده، شخصیتی که در مدت مرخصی با اینکه شواهد بسیاری از نگاه خطای دوستانش نسبت به زنش اعم از گودرز و صادق و … می بیند اما دم نمی زند و تنها در انتها، با گفته های دلداده سابق، کوتاه می آید؛ چقدر قابل ترحم و دلسوزی است؟ دوستانی که همانند آن شخصیت کم گفتار، می دانند خانه زن کجاست اما نمی فهمند که شب هنگام نباید در کوچه های خلوت در تعقیب یک زن بود و او را به وحشت انداخت، چگونه برای مرد همچنان قابل اتکاست و از او برای فرار به خارج یا گام بعدی مدد می جوید. چرا باید در نگاه مرد، این افراد حتی در کلام، بی مجازات بمانند؟ این کاراکتر اینقدر غلط طراحی شده که دربرابر رفتار گودرز و نحوه نوشتن اهدایی به زن یا وجود سیم شارژ در ماشین دوست دیگر واکنشی ندارد اما به محض رسیدن به مهندس روایت در سکانس های انتهایی، بی محابا به او پرخاش می کند. چرا باید با پردازش تکنیکی و تجربه ای حرفه ای، چنین کاراکتری را برای تماشاگر عمومی به نمایش گذاشت و توقع استقبال نمود؟ زن داستان توسط مجموعه ای از مردان نامطمئن از جمله همسرش، مورد سوءظن واقع شده و به مرگ رسیده و اکنون بیننده باید بپذیرد که این مرد، خانواده دوست است و مشتاق سلامت فرزندانش. کاراکتری که خانواده دارد، تصور انفرادی ندارد که بی محابا در عالم دوستی، درگیری ایجاد کند و برای سالها به زندان بیفتد و بی خیال فرزند و همسر شود و سپس توسط همان افراد، به همسرش شک کند. هنگامی که به همسر شک کرد و فردی را برای تعقیبش فرستاد، فکر فرزندانش در کجای اندیشه اش بود؟ برای مواردی اینچنین است که تصور استقبال عمومی در اکران عمومی برای این فیلم، بسیار سخت می نماید و این تجربه عمدتا تکنیکی عباس میرزایی، در حوزه محتوا و تفکر، ناقص می ماند. زن در این روایت، مظلوم ماند و خیلی هم مرد روایت، متأثر نشان داده نشد و در انتها به دلداده سابقش رسید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خون خدا» روایت یک کارتن خواب در فیلم فجر
- کارگردان «انزوا» مهمان پاتوق فیلم کوتاه
- نمایش «انزوا» در شهرهای بدون سینما
- اختصاص کامل فروش روز یکشنبه «انزوا» در سینما استقلال به کودکان زلزلهزده
- ستاره های استقلال و پرسپولیس در اکران خصوصی یک فیلم + گزارش تصویری
- نگاهی به «انزوا»/ راه رفتن روی لبهی تیغ
- حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کمرایمیج لهستان
- عباسمیرزایی در پاسخ به سینماسینما / چرا بیتالمال باید در اختیار عدهای خاص باشد
- امیر علی دانایی در پاسخ به سینماسینما / به روش سالمی وارد سینما شدم
- بهنوش بختیاری در پاسخ به سینماسینما/«انزوا» شباهت زیادی به فیلم «قیصر» دارد
- لابی در سینما، راه رسیدن را کوتاه میکند
- آرای مردمی روز ششم جشنواره فیلم اعلام شد
- روز پنجم جشنواره /تهیه کنندگی به سبک ماه عسل با حضور وزیر ارشاد
- ۱۰ فیلم برتر جشنواره سی و پنجم از نگاه مردم
- ادعای بازیگر«بدون تاریخ، بدون امضا»:این فیلم سیمرغ فیلم و کارگردانی را می گیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد