سینماسینما، گلاره محمدی
انتخاب انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی در کنار چهار انیمیشن دیگر «مردان زیبا»، «آب نبات جادویی»، «سرگردان و شگفت انگیز» و «اوه!» برای کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را شاید بتوان بهترین خبر برای سینمای ایران خصوصاً در حوزه مهجور مانده انیمیشن دانست.
داستان این انیمیشن درباره ناخدایی است که در دوران جنگ، آسیبهای روانی شدیدی را تجربه کرده و حالا در تلاش است با زندگی در انزوا و همراهی دخترش، آرامشی نسبی پیدا کند. با این حال، زخمهای روحی او بهوضوح در روابطشان تاثیر میگذارد. این داستان، به شکلی عمیق و واقعی، بازتابدهنده تأثیرات اختلال استرس پس از سانحه یا همان PTSD بر زندگی افراد و خانوادههایشان است و مخاطب را به تفکر درباره آسیبهای ناشی از جنگ و راههای بازسازی زندگی پس از آن دعوت میکند.
یکی از نقاط قوت اصلی این انیمیشن، روایت سیال و پُرکششی است که بدون نیاز به دیالوگ، مفاهیمی پیچیده را بیان میکند. هر قاب از انیمیشن، با تنالیته ای از رنگهای گرم و فرم های ساده و مینیمال، فضای زندگی شخصیتها را ترسیم میکند و تماشاگر می تواند مستقیم و بدون کوچکترین واسطه با جهان اثر ارتباط برقرار کند. تمرکز بر جزئیات و سکوت های حساب شده، بهخوبی حس اندوه، ناامیدی و تلاش برای رهایی را منتقل میکند.
باید به این نکته اشاره کرد که تکنیک دوبُعدی کلاسیک، که این انیمیشن از آن بهره برده است، با وجود سادگی در ظاهر، در طراحی و اجرا به شدت پُر زحمت و زمان بر است.
با استفاده از این تکنیک امکان خلق تصاویری تأثیرگذار و شاعرانه فراهم شده که در بر انگیختن احساسات تماشاگر موفق عمل کرده است.
این تکنیک به دلیل فرم تخت و استاتیک خود، اغلب در داستانهای نمادین و مفاهیم فلسفی بکار گرفته میشود. اتفاقی که به نوعی در این انیمیشن هم افتاده و باعث شده تا مخاطب بیش از آنکه مسحور خودنمایی های پیچیده و تکنیکی اثر شود، با مفاهیم عمیق داستان ارتباط برقرار کند و با حرکات پیچیده و چند بعدی یا واقعگرایانه درگیر نباشد.
از سوی دیگر مضمون «در سایه سرو» که به موضوعی انسانی و معنوی میپردازد، با تکنیک انتخابی آن هماهنگ است. بکارگیری این روش در کنار انتخاب پالت رنگی منحصربفرد فیلم و بکار بردن رنگهای تخت و کنتراست قوی در طراحی شخصیتها و صحنهها، جنبه بصری جذابی به انیمیشن بخشیده و به خوبی توانسته حس کهنگی، اصالت، و روایت جاری در جغرافیایی خاص را به نمایش بگذارد.
از دیگر ویژگی های بارز در انیمیشن دو بُعدی کلاسیک، حرکات محدود و آهسته کاراکترها و عناصر تصویری است که این ویژگی با لحن آرام و شاعرانه داستان همخوانی دارد و به بیننده این فرصت را میدهد تا با تک تک جزئیات و فراز و فرودهای این روایت همراه شود.
از سوی دیگر، تاثیر موسیقی متن در این انیمیشن قابل انکار نیست.
تنوع موتیف های آهنگین با ضربآهنگ آرام انیمیشن هماهنگ است و حال و هوای داستان را به خوبی به مخاطب منتقل میکنند. در لحظات سکوت، صداهای محیطی مانند صدای دریا، باد یا نفسهای سنگین شخصیتها، به تنهایی بار دراماتیک صحنه را بر دوش میکشند و تماشاگر را با فضای حاکم بر داستان همراه میکنند.
«در سایه سرو»، بدون شک نمونهای برجسته از قدرت انیمیشن در روایتگری است و توانسته با ظرافت و اصالت خود، جایگاه ویژهای در میان رقبای حرفه ای در سطح بینالمللی پیدا کند.
این اثر، نه فقط یک تجربه بصری قدرتمند، بلکه نمونهای درخشان از نقش انیمیشن در پرداختن به موضوعات انسانی با نگاهی جهانی است و با تمامی ویژگیهای برجستهاش، شایسته جایگاهی ویژه در میان بهترین انیمیشنهای کوتاه جهان بوده و مخاطب را تا مدتها پس از تماشای آن، با اندیشهها و احساساتش به تامل وا می دارد.
مشتاق تماشای انیمیشن بعدی این تیم خوش فکر، خلاق و حرفه ای هستم و امیدوارم اسکار نود و هفتم برای سینمای ایران شگفتی ساز شود؛ تا دیدن مجسمه طلایی اسکار در دستان شیرین سوهانی و حسین ملایمی لحظه شماری میکنم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- «نور» و «در سایه سرو» در راه آمریکا
- «در سایه سرو» برای سومین بار به آکادمی اسکار معرفی شد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- چهار انیمیشن ایرانی در جشنواره انیماک اسپانیا
- جزئیات جدید از نحوه برگزاری مراسم اسکار
- تصمیم تازه آکادمی اسکار/ استعدادیابهای اسکار از حق رای برخوردار شدند
- مراسم اسکار با تاخیر برگزار میشود
- اعتراف تلخ بازیگر زن برنده اسکار
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد