سینماسینما، محدثه واعظیپور
سروش صحت در «اکنون» بیشتر شنونده است و فرصتی ایجاد میکند تا میهمانش، صریح و شفاف و مطابق سلیقه و نگاه خود صحبت کند.
سروش صحت پس از حاشیههای فراوان، ناامید از باز شدن گره برنامه موفق «کتاب باز»، آن را رها کرد، به فیلیمو رفت و «اکنون» را در همان حال و هوا، تولید کرد. «کتاب باز» و «اکنون» با وجود تیم حرفهای و امتیازهایشان در وهله اول، وامدار حضور سروش صحت و اعتبار و محبوبیت او به عنوان کارگردان سریالهای طنز موفق و پربیننده هستند. او نقطه تمرکز برنامه است، بسیاری از بینندگان به خاطر صحت تماشاگر «کتاب باز» و «اکنون» شدند، اما نکته اینجاست که صحت به اعتماد مخاطب پاسخ داد و بیش از آنکه خود را به نمایش بگذارد، در فضایی صمیمی، گپی دوستانه را شکل داد که اغلب، آموزنده و نه صرفا سرگرم کننده است.
«اکنون» اگرچه بر موج شهرت «کتاب باز» شکل گرفت اما میتوانست به تجربهای شکست خورده تبدیل شود، استراتژی حاکم بر برنامه از یک نگاه حرفهای خبر میدهد، نگاهی که هم امتیازها و نقاط قوت «کتاب باز» را میداند، هم به دنبال کسب وجه و اعتبار تازه است و نه فقط، متکی بودن به گذشتهای درخشان.
در «اکنون» سروش صحت بیشتر شنونده است، کمتر گفتگوی جنجالی یا سوالهای حاشیهای، به شیوه اغلب برنامههای گفتگومحور این روزها، در این برنامه می بینیم. بعضی مهمان ها نه فقط از بعد سیاسی و اجتماعی، که در زندگی شخصیشان نکاتی دارند که صحت میتوانست مثل علی ضیا، به آنها تمرکز کرده و برنامه را پربیننده تر کند. در بخشی که حمید علیدوستی مهمان برنامه بود، ماجرای فوت پسر این فوتبالیست، مسکوت ماند. در حالی که علیدوستی بخش مهمی از حرف هایش را به درک معنای زندگی و تجربه رنجها اختصاص داده بود، شاید اشاره به این بخش میتوانست تجربه او از مواجهه با سوگی چنین عمیق را عیان کند، اما به هر دلیلی، نه صحت و نه علیدوستی به این بخش ورود نکردند. با این همه، آن گفتگو یکی از جذابترین بخشهای «اکنون» شد. علیدوستی در این گفتگو، تصویری که در مستند «سمفونی حمید» (جعفر صادقی) از او ارائه شده، کامل کرد.
در گفتگوی عبدالجبار کاکایی، این شاعر و ترانهسرا به شکلی موجز به مسائل اجتماعی اشاره کرد، صحت این بار هم، تمرکز بر بعد فرهنگی گفتگو را به وجه سیاسی و اجتماعی ترجیح داد، اگرچه دقایقی درباره شاعران آزادیخواه و سرنوشتشان صحبت شد، اما در مجموع گفتگوی کاکایی، حال و هوایی شاعرانه داشت. صحت در تمام این گفتگوها، حتی در گفتگو با بابک کریمی یا سهراب پورناظری، نشان میدهد که شنونده خوبیست، حرف میهمانش را قطع نمیکند و گاهی اجازه می دهد، دیالوگ به مونولوگ تبدیل شود. سهراب پورناظری در بسیاری از دقایق، گفتگو را به دست گرفت و پرشور و حال درباره احساسش نسبت به ایران صحبت کرد.
در یک برنامه گفتگومحور، طبیعی است که همه برنامهها کیفیتی مشابه نداشته باشند، جذابیت میهمان و قدرت او در گرداندن گفتگو، در حال و هوای برنامه بسیار موثر است. بابک کریمی، جدا از تجربیات و خاطرات درجه یکش، راوی جذابی است و «اکنون» با حضور او شیرین و گرم بود. درباره تینا پاکروان، که صریح و سخنور است، صحت میتوانست به بخشهایی از کارنامه او مثل همکاری با مسعود دهنمکی و محمدرضا ورزی اشاره کند، اما مشخص بود که میهمان و میزبان نمیخواهند بر این بخش تمرکز کنند. در چنین میزانسنهایی روشن است که سروش صحت با معیارهای گفتگوکننده شش دانگ، همخوانی ندارد اما به عنوان یک شنونده که مخاطبش را سر ذوق میآورد و بازجویی نمیکند و دنبال جنجال نیست، محترم و دوست داشتنی است.
«اکنون» یک بخش کوتاه و جذاب معرفی کتاب دارد که محیا ساعدی مجری آن است، ساعدی از معدود بانوان مجری و گوینده است که وجهه و رویکرد فرهنگی دارد و دنبال تقلید از مجریان موفق نسل قبل نیست، اجرای او مثل چهره و صدایش اصالت دارد و این قیمتی است. «اکنون» به ساعدی جوان فرصت داد تا بیشتر دیده شود و قدر ببیند.
این روزها در افول برنامهسازی در تلویزیون، انواع و اقسام برنامهها در پلتفرمها و شبکههای اجتماعی تولید و عرضه میشوند و گل کردن یک برنامه ساده نیست. «اکنون» به عنوان فرصتی برای گفتگو و شنیدن درباره زندگی، هنر و دغدغههای فرهنگی، برنامهای قابل توجه و محترم است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
آخرین ها
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»