سینماسینما، منصوره بسمل؛
سریال «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی علی طلوعی یکی از مجموعههایی است که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می شود.
«شغال» همچون «آقازاده» با شجاعت به یکی از موضوعات ملتهب و خط قرمزی جامعه پرداخته و مساله تجاوز را به چالش کشیده است.
توفیقی بعنوان کارگردانی با دغدغههای اجتماعی، در سریال «آقازاده» نیز صراحتا موضوع آقازادهها را در ایران به تصویر کشید و منطقه امنِ این افراد اصطلاحا تافته جدا بافته از جامعه را هنرمندانه تخریب کرد. او در «شغال» بدون پرده پوشی، مساله تجاوز به دختران را در بستر روایی داستان پیش برده است. در همان قسمت اول، دادخواهی و مراجعه آوا به پزشک قانونی و همراهی مادرش نیز گواه بر این مدعاست و تاکید میکند که در مقابل این اتفاقها حتما و از ابتدا باید واکنش نشان داد.
در واقع مخاطبی که در سایر آثار با موضوع مشابه، مدام افراد قربانی را در چنبرهی بایدها و نبایدهایی تحت عنوان حفظ آبرو مدفون میدید، اینبار واقعه را از نگاه نسل جدید آگاهتر و جسورتر است میبیند. نسلی که خلاف پدران و مادران خود از اینگونه اتفاقات به راحتی نمیگذرند و حقکشی و سرکوب را برنمیتابد.
از دیگر مولفههای سریال، ترکیب کردن بازیگران باسابقه و چهره های تازهای است که قرار است از سریال «شغال» وارد فضای حرفهای شوند و نوید روزهای بهتری برای فضای تقریبا نخ نما شده و تکراری بازیگری بدهد.
جدا از ضعف و قوتهای سریال، پرداختن به موضوعی که از دیرباز در تمام دنیا بر زنان روا داشته است قابل تقدیر است.

به اعتقاد نگارنده، در ایران هر زنی که مورد تجاوز قرار گرفته دوبار میمیرد، یک بار زمانی که واقعه رخ داده و دومین بار زمانیکه فشارِ تعصبات مرسوم، او را وادار به سکوت کرده است.
این، مرگ تدریجیِ رویاهای زنانی است که نه یکبار بلکه بارها و بارها بعد از واقعه در خود مچاله میشوند و رازهایشان در طول تاریخ مدفون شده است.
«شغال» از این نظر اثری قابل تامل و احترام است که با روایتی جسورانه، شاید قدمی مهم در راه فرهنگسازی برای خانوادهها و زنان در مواجهه با این اتفاقات شوم بردارد. البته تا پایان سریال و روشن شدن سرنوشت آوا همچنان به یک پایان بندی درست و آموزنده برای تمام دختران قربانی این روزگار تلخ امیدواریم.
