سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بضاعت کم سینمای ایران در فیلمهای روانشناختی
سینمای ایران در حوزه تولید آثار روانشناختی بضاعت چندانی ندارد.حوزه ای سخت که پژوهش در آن شرطی مهم و البته حیاتی است. حال فکر کنید فیلمی با بودجه اندک در بخش خصوصی بخواهد به مضمونی اینچنینی بپردازد نتیجه در مرحله تحقیق و پژوهش روشن است.
حال اگر پژوهش به دلیل نبود بودجه از پروسه تولید حذف و به یک باره به فیلمنامه ختم شود.باید دعا کرد که انشاالله خیر است.
در فیلم “دشمنان” علی درخشنده تماشاگر با اثری روانشناختی مواجه می شود که به جز موارد بالا فاقد فراز و فرود های داستانی و گره افکنی و گره گشایی معمول و البته بسیار حائز اهمیت در اینگونه آثار است.در نتیجه فیلم تبدیل به اثری کشدار و خسته کننده می شود.
سینمای کیمیایی همیشه جذاب است
مسعود کیمیایی شناسنامه معتبر و همیشه جذاب سینمای ایران است چه دوستش داشته باشیم و چه نداشته باشیم.
“خون شد” در میانه چند فیلم اخیر او به خود کیمیایی و سینمایی که او خالقش است نزدیک تر است.
فضلی سایه وار می آید تا خانواده را در زیر سقف خانه ای که از خانواده هم مهمتر است جمع کند فضلی می داند که برای خارج کردن متجاوزان باید هزینه کرد و خونبهای این خانه تنها و تنها خون است.
فیلم ریتمی دلنشین دارد با همان مولفه هایی که از سینمای کیمیایی می شناسیم.
پوست روی تماشاگرش حساب میکند
پوست به کارگردانی برادران ارک که با فیلم کوتاه “حیوان” توجه بسیاری را جلب کرده بودند ناامید کننده نیست و در عین حال توقع ها را چندان برآورده نمی کند.
مشکل فیلمنامه ای است که جذابیت و موتور پیش برنده داستانش را بیرون از فیلم و در تماشاگرانش جست و جو می کند. اینکه تماشاگران با پیش فرض کارگردانان فیلم پوست قاعدتا از مباحث دنیای اجنه چیزهایی می دانند و با همین پیش فرض فیلم شروع می شود. حال اگر تماشاگری از جن و جنیان چیزی نداند به حتم در درک فیلم عاجز خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند