
گاهی وقت ها در جشنواره فیلم فجر با استعدادهایی مواجه می شویم که باید قدر آن ها را بدانیم، جوانانی به میدان آمده اند که صاحب تفکر، ایده های ناب و خالص هستند و بدون ادعا فیلم می سازند.
آن ها به دور از هیاهو می آیند و به پدیده تبدیل می شوند، بی شک یکی از همین پدیده های فجر سی و چهارم، محمد حسین مهدویان است.
جوانی تازه نفس که معلوم نیست در ذهن او چه می گذرد و با چه جهانی بینی عجیب و غریبی فیلم می سازد.
از همان زمان که مستند “آخرین روزهای زمستان” را با استفاده از تصاویر آرشیوی درباره زندگی شهید باقری جلوی دوربین برد، ثابت کرد که در این عرصه حرفی برای گفتن دارد و نگاهش به مقوله جنگ و دفاع مقدس، چیزی فراتر از استانداردهای موجود است.
او این بار تصمیم گرفت که داستان زندگی یکی از چهره های صاحب نام جنگ را به تصویر بکشد و آن شخص کسی نبود به جز حاج احمد متوسلیان. این بار قرار بود که داستان زندگی این فرمانده رشید سالهای جنگ را بر روی پرده سینما ببینیم.
زمانی که فیلم آغاز می شود، همگان تصور می کنند که “ایستاده در غبار” یک فیلم مستند است که به بازسازی زندگی حاج احمد متوسلیان اختصاص دارد ولی این طور نیست، در اولین گام با یک سری تصاویر درخشان و نریشنِ راوی های مختلف مواجه می شویم.
و در گام بعدی با فیلمنامه ای مواجه می شویم که قصه آن مخاطب را با خود همراه می کند و جنس تصویر و فیلمبرداری درخشان آن، ببینده را به جهان فیلم ملحق می کند.
“ایستاده در غبار” اثری فراتر از سینمای ایران است، فیلمی متفاوت که نمونه آن را تا کنون نداشته ایم و شاید نقد های منفی که بر آن وارد می شود بر همین اساس باشد. این اثر سینمایی یک مستند پرتره نیست بلکه در لا به لای پلان ها، قصه رشادت های احمد متوسلیان جریان دارد.
احمد متوسلیان فیلم “ایستاده غبار” یک قهرمان تمام عیار است چون در جهان واقعی هم مصداق دارد، مهدویان در این فیلم قهرمان سازی نمی کند و فقط بخش هایی از زندگی این سردار جنگ را به تصویر می کشد و بدون لکنت و ادا و اصول تصویر سازی می کند و بازسازی تاریخ نکرده است.
طراحی صحنه و لباس نقطه عطف و شاهکار این کارگردان در نخستین ساخته بلند سینمایی اش محسوب می شود، بازسازی فضای دهه شصت در شرایط امروز، کاری بسیار دشوار و نیازمند ظرافت های خاصی است که اگر به خوبی رعایت نشود به شدت در ذوق می زند، ولی مهدویان این بخش را هم به خوبی مدیریت کرده است.
“ایستاده در غبار” لحظه های خوبی دارد که نمی توان به راحتی از کنار ها آن ها عبور کرد، سکانس درگیری شهید متوسلیان و شهید وزوایی یکی از ماندگارترین لحظات این فیلم به حساب می آید که به شدت تاثیر گذار است.
اگر این فیلم امروز به یکی از پدیده های فجر ٣۴ تبدیل شده، ماحصل یک کار گروهی و اعتماد به نسل جوان است.
کارگردانی که متولد دهه شصت است و شاید در آن سال ها که به دنیا آمده هیچ جهان بینی نسبت به این ماجرا نداشته، که شاید روزی بتواند درباره قهرمان های دوران دفاع مقدس فیلمی بسازد که جاودانه شود.
محمد حسین مهدویان خود را به عنوان یک پدیده خلاق و استعداد نوظهور سینمای ایران تثبیت کرد و معتقدم که اگر در مسیری که پیش گرفته است با همین وسواس و دقت مضاعف گام بردارد، شاید ما جلوتر که برویم، خیالمان راحت باشد هنوز هستند جوانانی که از غرب الگو نمی گیرند و دغدغه انقلاب و نظام دارند.
خیالمان آسوده تر است که اگر روزی امثال حاتمی کیا، احمدرضا درویش و ملاقلی پورها نبودند، جوانانی همانند مهدویان در عرصه فیلمسازی هستند که به سراغ ساختِ فیلم سختی همانند “ایستاده در غبار” بروند تا نسل های بعدی فراموش نکنند که در دهه شصت چه گوهر های گرانبهایی برای دفاع از این خاک، به شهادت رسیدند.
در عرصه سینما درخشیدن و دیده شدن اتفاقی نیست و باید استعدادی وجود داشت باشد تا ماندگار شود.
در روزهای باقی مانده ” ایستاده در غبار” را به تماشا بنشینید.

برچسبها: ایستاده در غبار, سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- استقبال بازیگر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» از سخنان سردار سلیمانی
- پروژه جدید مهدویان پس از انصراف از «لاتاری»
- پاسخ اوج به حواشی پخش سریال «ایستاده در غبار»
- چرا مهدویان علاقه ای به دیدن سریال «ایستاده در غبار» ندارد؟
- پخش سریال «ایستاده در غبار» با افزایش زمان ۳۰ دقیقهای
- پخش مینیسریال «ایستاده در غبار»
- بخش دوم گفتوگو با محمدحسین مهدویان/ نشان دادن عملکرد یا تفکر؟
- هدف من برای ورود به سینما، کارگردانی بود / حجازیفر از همکاری با حاتمیکیا میگوید
- «ایستاده در غبار» مینیسریال شد
- مهدویان از نگارش فیلمنامه جدید خبر داد/ همکاری با نویسنده ماجرای نیمروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو