سینماسینما، فریبا اشوئی
«زالاوا» در ساختار و متن ساده و بیادعا است. هیچ کدام از این دو بر آن دیگری برتری ندارد. یک توازن معقول در کلیت درام برقرار است که مخاطب را وادار به همراهی می کند. پیرنگ اصلی به چالشی در باب خرافه و حقیقت پرداخته و ساختار نیز در خدمت پیرنگ، با آن همراهی می کند و درام را پیش می برد. قضاوتی در میان نیست. تلاش فیلمساز به تمامی بر روایتگری مستند با خطی کم رنگ از یک داستان و یک حقیقت جاری در میان عوام است. همه چیز از یک حادثه آغاز می شود.(گره اصلی درام)
حادثه ای که دیر زمانی است گریبان زالاوانشینان رارها نمی کند و سال هاست که این مردمان ساده و خوش باور، با آن دست و پنجه نرم می کنند. تفاوت زالاوا از نمونه های مشابهش شاید همین انتخاب زبان روایتگری آن باشد. روایتی یک خطی برای فیلم که بر پایه سه کلمه جن، خرافه و باور استوار است. انتخاب هوشمندانه بستر جغرافیایی مورد وثوق فیلم ساز(روستای مخوف و کوهستانی زالاوا)، خود به تنهایی بار عظیمی از متن و مهم تر از آن الگوی ساختاری درام را بر دوش می کشد و فیلمساز هیچ گونه تلاش اضافه تری برای برجسته سازی و افزودن شاخ و برگ بیشتر به آن، نمی کند. بازی زیرپوستی و آرام نوید پورفرج دقیقا موید پیام اصلی درام است. رویارویی باور و خرافه در ارتباط با یک سوژه همه گیر. پیامی که شاید بتوان در بستری بازتر وجهان شمول تر به بسیاری از خرده خرافات دست و پاگیر اجتماعات بشری آن را تعمیم داد و با لنزی متفاوت به حوادث و رویکردهای مختلف نگاه کرد. ارسلان امیری در ادامه موفقیت هایش در حیطه مستندسازی، این بار با زالاوا ورود قابل قبولی را در عرصه سینمای داستانی برای خود رقم زده و با این فیلم نام خود را در عرصه فیلم سازان صاحب اندیشه و مستقل به شایستگی به ثبت رسانیده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- افتتاحیه هجدهمین دوره جشن تصویر سال / گزارش تصویری
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده
- برشهای کوتاه/ لحظه اهدای اسکار به اصغر فرهادی در اسکار ۲۰۱۲
- نوذر آزادی درگذشت
- اسکورسیزی برای ساخت فیلمش از سرخپوستها مشاوره گرفت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- «گوشتخوار» در جشنواره فیلم کوتاه بوسان به نمایش در میآید
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- تصویربرداری سریال «روزهای آبی» ادامه دارد
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- افتتاحیه غیر رسمی هجدهمین جشنواره فیلم تصویر به یاد عباس کیارستمی/ پنجاه سالگی «نان و کوچه»
- برگزاری اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت
- تدوینگر به مثابه مولف
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- استیون سودربرگ فیلم جدیدش را با بازی زویی کرواتیس میسازد
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- محمدرضا الوند درگذشت
- سکانس طلایی/ زندگی زیباست
- برشهای کوتاه/ تریلر انیمیشن لوکا
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم