سینماسینما، گلاره محمدی
سامان سالور بعد از ۶ سال با “سه کام حبس” در جشنواره امسال حضور پیدا کرده و با انتخاب سوژه مواد مخدر سعی داشته به نقش و تاثیرات آن بر زندگی یک زوج بپردازد. اما مشکل از آنجا آغاز می شود که فیلمساز در بیان معضلات و مشکلات این زوج و اتفاقاتی که به واسطه وجود مواد مخدر در زندگی شان آنها را درگیر می کند، اغراق کرده و باعث می شود شخصیتها خالی از هرگونه ظرافت و منطق به نظر برسند.
در کنار این رویکرد، مطرح کردن انبوهی از مشکلات فرهنگی – اجتماعی که هر روزه در بستر جامعه قابل مشاهده است در دل فیلمی ۱۰۰ دقیقه ای از نقاط ضعف فیلم به شمار می آید که موجب عدم تمرکز فیلمساز بر داستان محوری شده و عملاً فیلم را در حد اثری شعاری تنزل داده است.
از سوی دیگرکدهای تصویری که در ابتدا شاهدش هستیم از جمله سیگار کشیدن نسیم و انداختن فیلتر آن در چاه آشپزخانه(مخفی کردن این کار از دید همسرش)، نهایتاً به گرفتگی چاه و بالا آمدن فاضلاب منجر می شود و این اتفاق دقیقاً در زمانی روی می دهد که سیل اتفاقات بد برای این زوج یک به یک در حال وقوع است. این انتخاب به گمانم در نهایت بی سلیقگی صورت گرفته و می توانست بسیار ظریف تر در بطن فیلم حل شود.
سالور که در فیلمهای “تمشک” و ” سیزده ۵۹” تلاش کرده به سینمای قصه گو نزدیک شود، این بار در “سه کام حبس” هم به همین مسیر ادامه داده است ولی همچنان از عدم پرداخت درست و به اندازه شخصیتها غافل شده و انتخاب بازیگران توانمندی چون تنابنده و ایزدیار هم نتوانسته فیلم را نجات دهد. به همه اینها اضافه کنید حضور نوزاد و گریه های بی پایانش به جای آنکه موید تلاش مجتبی(محسن تنابنده) برای فراهم آوردن زندگی بهتر و توجیه انتخاب راهی پرخطر برای تامین مخارج زندگی باشد، باعث مخدوش شدن و گاه قطع ارتباط بیننده با فیلم شده و کارکرد موضوعیش را از دست داده است.
ای کاش فیلمساز غیبت ۶ ساله اش را کمی کنترل می کرد و با انتخاب داستانک های کم تعداد و حساب شده، فیلم را که در لحظاتی به گزارش های برنامه “در شهر” در مورد معضل اعتیاد شبیه شده به فیلمی سینمایی با داستانی روان، یکدست و باورپذیر مبدل می ساخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
آخرین ها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- با ۶ ماه تاخیر؛ فیلم زندگینامه «مایکل جکسون» اکتبر ۲۰۲۵ اکران میشود
- برای دومین سال متوالی؛ تجلیل از کولمن دومینگو در جشنواره پالم اسپرینگز
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند