سینماسینما، پدرام عبهر: «خفهگی» یک عاشقانهی مریضِ سیاه و سفیدِ سردِ مالیخولیایی است. یک فیلمِ خوشساخت که به معنای واقعی کلمه «سینمایی» است. قابهای تصویر و حرکاتِ دوربین همگی با دقّت طراحی شدهاند، نورپردازی هنرمندانه است، طرّاحی صحنه و لباس و گریم کمنقص است، موسیقی دقیقاً با حال و هوای فیلم همخوانی دارد و اغلب در پسزمینه جریان دارد و بازیها هم حرف ندارد. و فریدون جیرانی این ارکسترِ خوشصدا را به بهترین شکل رهبری (کارگردانی) کرده است.
آخرین ساختهی فریدون جیرانی، به اعتقاد من بهترین و پختهترین فیلم این کارگردان کهنهکار است. فیلم جدید جیرانی، از خیلی جهات یادآور فیلمهای پیشین اوست؛ قرمز، شامِ آخر، پارکوی؛ همگی عاشقانههایی مریض بودند با چاشنی ترس و دلهره و آدمهای روانپریش. «خفهگی» هم داستان دختری (پردیس احمدیه) است که در سردترین و برفیترین روزهای سال، از ترس پسرعمویش (نوید محمّدزاده) که به تازگی باهم ازدواج کردهاند، راهی تیمارستان شده. به تدریج، پای پرستار تیمارستان (الناز شاکردوست) نیز به ماجرای پیچیدهی این زوج عجیب کشیده میشود.
«خفهگی» خوب آغاز میشود، بهتر ادامه پیدا میکند و طوفانی به پایان میرسد. شاید برخی منتظر هیجان بیشتری در فیلم بوده باشند. امّا به شخصه معتقدم که حال و هوای مالیخولیایی فیلم، هیجانی بیش از این را نمیطلبید. امّا در نهایت، برگ برندهی «خفهگی» نه فیلمنامه بلکه کارگردانی است. (هرچند ناگفته پیداست که بدون یک فیلمنامهی خوب، فیلم توخالی میشد.) در کمتر فیلمی از سینمای ایران چنین تصاویرِ سینمایی چشمنوازی میتوان یافت که البتّه به درستی در خدمت فضاسازی و قصّه نیز باشد. امّا در خفهگی صدا نیز به اندازهی تصویر اهمیت دارد؛ صدای بارش برف، صدای نفسها، صدای فندک، و صداهای دیگر که تقریباً به صورت اغراقشده شنیده میشوند و به ترس و تعلیقِ حاکم بر فضای فیلم میافزایند. و البته صدای موسیقی. موسیقی متن کارن همایونفر در این فیلم تشخّص نمییابد، بلکه در پس زمینه به آرامی جریان دارد و فقط گاه اندکی اوج میگیرد و باز به پشت تصاویر میخزد. شاید حتّی متوجّه موسیقی متن فیلم نشوید چرا که سعی نمیکند خودنمایی کند بلکه فقط در خدمت فضاسازی فیلم است. البتّه تکاهنگهای فیلم حسابشان جداست. کاملاً صداهای دیگر را محو میکنند و کل فضا را به خود اختصاص میدهند.
و امّا بازیها. الناز شاکردوست در نقشی بسیار متفاوت، با گریمی کاملاً متفاوت، درخشان ظاهر شده و بدون شک بهترین بازی دوران بازیگریاش را تا به حال ارائه کرده است. نوید محمّدزاده هم که همچون همیشه بینقص بازی میکند. پردیس احمدیه نیز در نقشی از لحاظ زمانی کوتاه امّا نه چندان راحت، عالی و باورپذیر ظاهر میشود. این سه بازیگر، نقش شخصیتهایی را بازی میکنند که خیلی متعلّق به جهان ما نیستند و شبیه هیچکس نیستند، با این حال میتوانند همذاتپنداری مخاطب را برانگیزند. که البته این امر همانقدر که به بازی خوب بازیگران مربوط است به شخصیتپردازی دقیق و عالی جیرانی هم برمیگردد.
خفهگی، «قرمز» جدید جیرانی است. قرمزی که این بار «خاکستری» است. خاکستریای که از «قرمز» هم خوشرنگتر است. و این خاکستریِ خوشساخت به اعتقاد نگارنده بهترین فیلمِ جشنوارهی گذشته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد