سام بهشتی
بهنام بهزادی از آن دسته از کارگردانان سینمای ایران است که دغدغه های شخصی اش را به تصویر میکشد و خارج از چهار چوب عقیده خود به سراغ قصه ای نمیرود.
او که با فیلم «تنها دوبار زندگی می کنیم» مسیرخود را از کارگردانان دیگر متمایز ساخت و با «قاعده تصادف» توانست جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان خوش فکر و خلاق تثبیت کند، این بار با «وارونگی» به میدان آمده است.
قصه ای که از دل اجتماع بیرون آمده و همه آدم های قصه مصداق واقعی دارند و باور پذیرند. معضل آلودگی هوا برای ما به یک موضوع عادی تبدیل شده و شاید برای عده کثیری از مردم درد نباشد ولی زیر آسمان همین شهر مردمانی هستند که از این مساله رنج می برند و این معضل برای آن ها به یکی بحران خانوادگی تبدیل می شود.
در قصه «وارونگی» معضل آلودگی هوا همانند یک ورودی عمل می کند تا بتوانیم وارد قصه ای شویم و با کاراکترهای این قصه آشنا شویم.
«نیلوفر» قهرمان قصه ای است که بهزادی راوی آن است، دختری مستقل را در کنار خواهر و برادری مستبد و خود رای می بینیم که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. این که میگویم نیلوفر قهرمان قصه است، دلیل دارد، بهزادی سرگذشت قهرمان قصه اش را در یک فضای آرام و به دور از تنش به تصویر می کشد و این کاراکتر به قدری مظلوم و از خود گذشته است که مخاطب با آن همذات پنداری می کند و در تمامی لحظه ها می تواند خود را جای او بگذارد. سحر دولتشاهی تنها پرسوناژ قصه است که محوریت ماجرا بر دوش او است، بازیگری که یکی از درخشان ترین بازی های خود را ارائه کرده است و ما شاهد یک سحر دولتشاهی متفاوت در نقش نیلوفر هستیم.
فیلم بهزادی به شدت زنانه است و ما به یک درام اجتماعی مواجه هستیم که لایه های زیرین آن در فیلمنامه به شدت گواهی است بر این ماجرا. بهزادی به خوبی نسبت به زنان شناخت دارد و در این فیلم توانسته درام قصه را بر عهده یک زن بگذارد تا به نتیجه دلخواه خود برسد.
سحر دولتشاهی در مقام بازیگر نقش عمده ای در شگل گیری این درام زنانه دارد و شاید اگر او در این نقش بازی نمی کرد، فیلم بهزادی این تاثیر گذاری را نداشت.
از سوی دیگر در این فیلم علی مصفا بازی متفاوتی را از خود ارائه کرده است و در کنار او بازیگر تئاتری دیگیری با عنوان رویا جاوید نیا حضور دارد که هر دو آن ها در کنار سحر دولتشاهی تیم بازیگری درستی را تشکیل دادند و انتخاب بازیگران برای نقش ها به درستی انجام گرفته است.
«وارونگی» فیلم کارگردان است و هر سینماگر و منتقدی بعد از تماشای فیلم به این نکته پی می برد که بهزادی برای به تصویر کشیدن قصه این فیلم چه مسیر سختی را پیش رو داشته است. دکوپاژهای بهزادی بعد از ساخت سه فیلم با عنوان امضای او شناخته می شود.
تازه ترین ساخته بهزادی با مخاطب صادق است و بدون لکنت قصه میگوید و ریتم فیلم به شدت درست و آزار دهنده نیست. یکی از معضلاتی که در سینما با آن مواجه هستیم این است که فیلمسازان به راحتی نمیتوانند قصه گو باشند و با اثر خود حرف بزنند و نیازی به پی نوشت ماجرا نباشد. بهزادی در فیلم «وارونگی» همین کا را به آسانی انجام می هد، فیلمی که تا دقیقه ده بتواند مخاطب را در صندلی میخکوب کند، کارش را به درستی انجام داده است.
«وارونگی» را در روزهای پایانی فجر ببینیم و ساده از کنار آن عبور نکنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- گلایه بهنام بهزادی از انتشار نسخه «غیرقانونی» فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم»
- صدور پروانه نمایش خانگی برای ۲ فیلم
- روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمی با بازی امیر جعفری
- تهمینه میلانی: «برادرم خسرو» و «وارونگی» را حتما تماشا کنید
- «وارونگی» به خانهها آمد
- وارونگی در هشتاد سینمای فرانسه اکران میشود
- اکران وارونگی در سینماهای انگلستان
- عکسی از بهنام بهزادی، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی پس از رأی دادن
- نگاهی به «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی/ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ گمشده در ذهنهای آلوده
- گفتوگو با بهنام بهزادی، کارگردان «وارونگی»/ می خواستم چیزی به چشم نیاید
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- واکنش بهنام بهزادی به حواشی جشنواره/ مشروعیت و اعتراض
- یک کارگردان ایرانی داور جشنواره گوتنبرگ سوئد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران