تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۲۰:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 11975

سمیه قاضی‌زاده

بادیگارد

بادیگارد
پیش از آنکه نامزدهای سیمرغ اعلام شوند، شکی نداشتم که موسیقی “بادیگارد”
جزو کاندیداها خواهد بود چرا که از معدود موسیقی‌های امسال بود که ساختار
مشخصی داشت، صدادهی‌اش خوب بود و هماهنگی با درام در آن رعایت شده بود.
کارن همایونفر که پیش از این در “گزارش یک جشن” هم برای حاتمی کیا موسیقی
نوشته بود، این بار در “بادیگارد” با تاکید روی شخصیت اصلی موسیقی‌ای
شنیدنی نوشته است. او برای شخصیت بادیگارد، حاج حیدر (پرویز پرستویی) با
ساز ابوا شخصیت پردازی کرده و صدای خش‌دار این ساز را برای زخم‌های
فروخورده او انتخاب کرده است. سازی که با نوازندگی خوب “آرین قیطاسی”
شنیدنی‌تر هم از آب درآمده.
استفاده از ارکستر بزرگ برای فیلمی در قد و قوارهء “بادیگارد” که نیازمند
موسیقی در شان خودش است، تصمیمی بجا بوده. همچنین جایگاه زهی‌ها در
موسیقی “بادیگارد” مثل همیشه در ساخته‌های همایونفر بسیار بالاست. زمانی
که در اتاق بازپرس با بازی فرهاد قائمیان حاج حیدر محکوم می‌شود و در
اتاق سه نفره‌ای که حاج حیدر، اشرفی (امیر آقایی) و بازپرس حضور دارند
موسیقی می‌‌آید، به خوبی می‌تواند از پس بیان زخمی که حاج حیدر خورده
بربیاید. زهی‌ها به همراه پیانو فضای تلخ و گزنده آن سکانس را بیان
می‌کنند.
همچنین سکانس تونل، پرطمطراق‌ترین پارت موسیقی “بادیگارد” است که از لحظات
بیادماندنی آن هم هست. استفاده از گروه کر در لحظهء شهادت حاج حیدر هرچند
اتفاقی است قابل حدس اما به دلیل هماهنگی با حرکات دوربین و بار عاطفی
صحنه توانسته موفق عمل کند.
ایرادی که می‌توان به موسیقی “بادیگارد” وارد آورد، شباهت زیادش به
موسیقی “جرم” است. موسیقی‌ای که همایونفر اتفاقا سیمرغ را برای آن دریافت
کرد و نوای ترومپتش بیادماندنی شد. “بادیگارد” را می‌توان در ادامه “جرم”
فرض کرد اما با این تفاوت که “جرم” شبیه موسیقی دیگری نبود و تازگی و
طراوتش باعث می‌شد بتوان آن را بخاطر سپرد. از سویی دیگر نمی‌شود تنها
با تفسیر اینکه آهنگساز در جهت حفظ سبک و امضایش این موسیقی را نوشته آن
را بررسی کرد چرا که شیوهء روایتگری آن هم بی‌شباهت به “جرم” نیست. با
این وجود نقاط قوت موسیقی “بادیگارد” بسیار زیاد است و نمی‌توان تنها به
دلیل این شباهت تماتیک-که در کار بسیاری از آهنگسازان سینما اتفاق میفتد-
ارزش‌های دیگر این موسیقی را از بین برد.
پی‌نوشت: هرچند موسیقی “به دنیا آمدن” تنها موسیقی است که در میان
نامزدهای امسال موسیقی نشنیده‌ام، اما در میان نامزدهای دیگر شانس
“بادیگارد” و تا اندازه‌ای “نفس” را بسیار بالا می‌بینم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها