سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینمای ما از بدو تولد تا اکنون از سوی حاکمان به چیزی شبیه سیاه نمایی متهم بوده و قدرت حاکم در کنترل مخالفتها، نقدها و گزندگیهای سینما با اعمال سانسور و تعدیل فیلمها و گاهی هم توقیف فیلمهای به اصطلاح سیاه نما، تلاش کرده سینما را محدود کند. اما نکته مهم این است که اکثر فیلمهای سینمایی که مهر سیاه نمایی بر پیشانیشان خورده، جزو بهترین آثار سازندگان و ماندگارترین در تاریخ سینمای ایران محسوب میشوند.
از جمله فیلمهای سینمایی «رگبار»، «گاو»، «تنگنا»، «آرامش در حضور دیگران»، «شازده احتجاب»، «گوزنها»، «خشت و آینه»، «دونده»، «مسافران»، «سگ کشی»، «طلای سرخ»، «نفس عمیق»، «جدایی نادر از سیمین» و خیل فیلمخای سینمایی خوب و تاثیرگذار دیگری را نیز میتوان نام برد.
اما مخاطبان به فیلمهای سفید نمایی از منظر سیاست مداران فرهنگی که با هزینههای زیاد مالی و تبلیغات وسیع که توسط هنرمندان مورد وثوق به مرحله تولید میرسند، اشتیاقی برای دیدنشان بروز نمیدهند.
با برخورد سرد تماشاگران و حیف و میل سرمایهگذاری کم فایده، سرانجام به بایگانی ابدی سپرده میشوند.
اما همچنان تعریف سیاه نمایی و سفید نمایی از سکه نمیافتد. دو طیف متضاد و با نگرش متفاوت و هرکدام که از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، اصرار بر رد دیدگاههای طرفین دارند و در صورتی که این دو طیف مورد مناقشه، یکسان مورد اقبال عمومی جامعه قرار نمیگیرند.
بلکه مخاطبان از فیلمهایی استقبال کردهاند که از لایههای پنهان و آشکار، درد مشترک جامعه را با بهترین کیفیت به نمایش گذاشتهاند.
تصمیمگیری سیاستهای فرهنگی مطابق نیازهای امروزی جوامع صورت نمیگیرد و بنابراین با اقبال عمومی مواجه نمیشود.
نکته جالب توجه این است که در دورانی مشروعیت بخشیدن به رفتارهای این تصمیمگیرندگان، گاهی مردم به هیچ عنوان نقش اصلی را بازی نمیکنند، اما خروجیشان را مردم مورد قضاوت قرار میدهند.
گاهی هم مشروعیت را مستقیم و غیر مستقیم از مردم میگیرند، اما جوابگوی نیازهای اساسی مردم نه تنها نیستند، بلکه برخلاف رویه مردم، با گروهی اندک و در یک محفل همگرا بر خلاف مصالح مردم تصمیم میگیرند.
نکته آخر، هر تصمیمی برخلاف جریان طبیعی گرفته شود، محکوم به نابودی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
آخرین ها
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت