سینماسینما، فریبا اشوئی
شادروان دومین فیلم بلند حسین نمازی بعد از فیلم کم اقبال آپاندیس است. فیلم در پوسته بیرونی خود تظاهرات طنز دارد و نوع طنز آن را هم می توان در طبقه بندی انواع طنز، طنز موقعیت قرار داد. اما لایه های زیرین فیلم(پیرنگ های فرعی)تماما بر حقیقت تلخی به نام فقر، فلاکت مالی و فرهنگی متمرکز است که نمازی در دل پیرنگ اصلیِ جدی شوخی اش که به دنبال فوت اتفاقی پدر خانواده شکل می گیرد؛ به طور خاص به آن پرداخته است. کارل مارکس فیلسوف آلمانی در مکتب معروف خود مارکسیسیم، معتقد است مادیات همه چیز یک جامعه است و در واقع زیربنای تمام جوامع را همین مادیات تعیین می کند. بنا بر این تعبیرِ مارکس از مادیات باید گفت وقتی مردم جامعه ای فقیر شدند آن وقت است که به هر کاری دست خواهند زد. در مباحث دینی هم به این مهم اشاره شده است. درحدیثی نقل به مضمون از امام علی (ع)که می فرماید: «آن وقت که فقر از دری وارد شد، ایمان از در دیگر خارج میشود».
به هر حال جامعه ای که از لحاظ مادی گرفتار شد، دیگر از هیچ بی راهه و بی اخلاقی اِبا نخواهد داشت. جهان امروز محصور در یک سیکل معیوب ماتریکسی است. تفکر قالب مادی در این چرخه، که در آن تنها پول عیار انسان ها را معلوم می سازد، بیکاری، بلای خانمان سوزی است که ریشه تمام آسیبهای اجتماعی را می توان متوجه آن دانست. سیاست، فرهنگ، آداب ورسوم، اعتقادات، باورها و سبک زندگی همه و همه متصل به همین زیربنای مادی است. نمازی در شادروان با ایجاد موقعیت و لحن طنز آمیز در فیلم، سعی کرده تا روزمرگی و دغدغه های معمولِ طبقه گرفتار در حلقه فقر مادی و فرهنگی را به تصویر بکشد. تصاویری که به رغم گرفتن تلخند از مخاطب، در اصل هشداری جدی برای مصلحان و مصلحت اندیشان جامعه تلقی می شوند!
فرو پاشی اخلاق، درهم آمیختگی جدی و شوخی های زندگی و عبور از مرزها و خط کشی های عُرفی همه به یک دلیل عمده، آن هم نبود پول و رفاه اجتماعی، آش شله قلمکاری می شود که در شادروان شاهدش هستیم. تصویری بی واسطه از خانواده هایی از طبقات ضعیف جامعه، حاشیه نشین و مهاجر که در آینده ای نه چندان دور با دهن کجی هایی به مراتب صریح تر و بزرگتر رو در روی جامعهشان خواهند ایستاد و نداشته های دیرین خود را مطالبه خواهند کرد. اتفاقاتی به ظاهر معمولی و ساده مثل بلوکه شدن سرمایه متوفی، تملک جنازه، پیچیدگی قوانین ترخیص و نبود قانون و ماده و تبصره قانونگذار در موارد خاص، اهمیت جنس کوپنی در دوران سخت اقتصادی، پیچیدگی های دست و پاگیر قوانین شهروندی و تخلفات متعاقب آن و… همه از پیرنگ های فرعی داستان هستند که علیرغم سادگی و پیش پا افتادگی، هشدار جدی هنرمند درباره چالش های بزرگ پیش روی جامعه، در آینده نه چندان دور به شمار می روند. و اما با عبور از مقوله مضمون و پیام شادروان، پایان کار فیلم و رابطه علل و معلولی حاکم بر اتمسفر داستان غلط است. پایانی سرد و کم جان که موقعیت ساخت و پرداخت قصه را از آغاز مخدوش می کند. با این تعریف که چرا گره ای که با دست باز می شده است را باید به دندان و با این همه هیاهو گشود؟!
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
- جایزه ویژه یک جشنواره آمریکایی به مستند «هما» رسید
- نمایش مستند «هما» در جایزه مسابقه جهانی فیلم
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- نسخه ویژه نابینایان «گناه فرشته» منتشر میشود
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود