سینماسینما، مرتضی رنجبران
برگزاری ۴۰ نشست در فرصت اندک برگزاری جشنواره فیلم فجر سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می سازد که مهمترین آن چرایی برپایی این حجم از نشست ها در این مدت زمان است.
برگزاری ۴۰ نشست خبری در ۱۰ روز آن هم در دوره ای که تمرکز بیشتر رسانه ها به رونمایی از ویترین سینمای ایران است سوالات بسیاری را به ذهن می آورد که پاسخ به این پرسش ها می تواند به آسیب شناسی اینگونه برنامه های فشرده کمک کند.
۱- دلیل برگزاری ۴۰ نشست آن هم در ۱۰ روز برپایی جشنواره فیلم فجر درست زمانی که قرار است فیلم های سینمایی ایران که ویترین سال آتی گیشه و اقتصاد سینما را می سازند، دیده شوند، چیست؟ چه مقدار از توجه رسانه ها به این نشست های خبری معطوف خواهد شد؟
۲- آیا نمی شد این ۴۰ نشست در قالب یک برنامه مدون در طول یک سال با نگاه جریانسازی برگزار شود؟ آیا الزامی بود که این حجم از نشست ها که متریال آن در حجم اخبار چهره ها و حواشی جشنواره گم می شود برگزار شود؟
۳- نحوه دعوت از اساتید چه بود؟ چه شاخصی در دعوت اساتید وجود داشت؟ علمی؟ فرهنگی یا جناحی؟ برخی از این اساتید که پیشتر در کارگاه ها و نشست ها حضور یافته اند چه حرف تازه ای برای گفتن دارند؟
۴- بررسی فیلم هایی از سینمای ایران که پیشتر ده ها بار به بوته نقد کشیده شدهاند و در فضاهای مختلف به آنها پرداخته شده چرا باید در این ۴۰ نشست وجود داشته باشد؟ آیا این بخش کپی برداری از نشست های جشنواره جهانی فیلم فجر و مجموعه اقداماتی نیست که درباره برخی فیلم های ماندگار سینمای ایران همچون گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در جشنواره جهانی انجام شد؟
۵- چرا مباحث تخصصی همچون سینما و عصر دیجیتال که البته بارها به آن پرداخته شده بناست در مدتی فشرده ارائه شود؟ جامعه هدف شما قرار است چقدر قدرت درک داشته باشد؟ آیا بسیاری از این عناوین در جشنواره جهانی فیلم فجر در قالب نشست مورد نقد و بررسی قرار نگرفته بود؟
۶- فضای پرسش و پاسخ برای مخاطبان احتمالی شما در این نشست ها چیست؟
۷- بودجه این بخش چند درصد از کل برپایی جشنواره فیلم فجر است؟ آیا بیش از ۲۰ درصد از بودجه جشنواره فیلم فجر به این رویداد اختصاص یافته؟ سهم اساتید، تبلیغات، برگزاری و… به ازای هر نشست چقدر است؟ آیا برای این رویدادها بیش از یک میلیارد هزینه شده؟
با توجه به عدم برگزاری نشست پرسش و پاسخ و گفت وگوهای یکسویه در قالب ارسال اخبار برای رسانه ها، این نگاه وجود دارد که به این پرسش ها پاسخی داده شود تا حداقل مخاطبان و اهالی سینما بتوانند بهتر و بدون شائبه درباره اهداف ۴۰ نشست که عنوان فرهنگی را یدک می کشد قضاوت کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خواهش میکنم هنرمندان فعالیتهایشان را آغاز کنند/ نگران جشنواره فجر نیستم
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو