سینماسینما، امیرعلی نصیری
با انتشار شماره ۵۸۱ مجله فیلم در اسفند ۱۳۹۹، شاهد حوادث ناخوشایندی در سپهر مطبوعات سینمایی کشور بودیم؛ حوادثی که منجر به انتشار بیانیههایی شد و نشان از عمق اختلاف میان پویا مهرابی (صاحبامتیاز فعلی) و هوشنگ گلمکانی و عباس یاری (دو نفر از بنیانگذاران) داشت. به همین بهانه، بسیاری از نویسندگان و خوانندگان شروع کردند به نوشتن درباره اولین مواجهه خود با این نشریه؛ چه در مقام همکار، چه در جایگاه مخاطب.
متاسفانه خود را «مجله فیلمی» نمیدانم که بخواهم از خاطراتم با این نشریه بگویم؛ در نوجوانی کمی هفتهنامه سینما خوانده بودم که چهارشنبهها منتشر میشد، ولی مطالعه جدی سینمایی خود را اواخر دهه هفتاد با ویژهنامه «قاب کوچک» از روزنامه جامجم شروع کردم. دوشنبهها چاپ میشد و آن را در اتوبوس و سر کلاس درس دانشگاه میخواندم. بعد از پایان یافتن چاپش، به دنبال نشریه جایگزین میگشتم. فکر میکنم تابستان ۱۳۸۱ بود که یک شماره مجله فیلم گرفتم؛ یادم میآید مطلبی درباره گزارش اقلیت چاپ شده بود. اما اتفاق مهم زمانی افتاد که تبلیغ صنعت سینما را در آن دیدم و سرانجام شدم نویسنده آن به شرحی که پیشتر نوشتم* و اکنون قصد بازگوییاش را ندارم.
بهغیر از صنعت سینما که بهخاطر همکاری میخواندم، دوره کامل ماهنامه ۲۴ (در زمان سردبیری حسین معززینیا که امیدوارم هرجا هست، سلامت باشد) و ویژهنامههای دنیای تصویر (با یادی از علی معلم بزرگ) درباره سینمای کودک و نوجوان را هم دارم.
غرضم اینجا واکاوی دلایلی نیست که چرا مجله فیلم نمیخوانم یا با آنها همکاری ندارم یا ماجرای تنها مراجعهام به دفتر مجله چه بود که قبلاً به مناسبت در گذشت زندهیاد مسعود مهرابی اشاره کردم؛ بلکه میخواهم به نقش مهم این ماهنامه در ادبیات سینمایی و تربیت تعداد زیادی از منتقدان و مترجمان اشاره کنم. چه مخالف این نشریه باشیم و چه «مجله فیلمی»، نمیتوان منکر این نقش در نزدیک به چهار دهه شد.
شاید این ماجرا برای من که تعطیلی ماهنامه صنعت سینما را پس از قریب به یک دهه همکاری از سر گذراندهام، ملموستر باشد؛ پس به جای اینکه بخواهم در مقام قاضی، حق را به یکی از طرفین دعوا بدهم، به بخشی از آخرین آیه از سوره مبارکه قصص نگاه میکنم که میگوید: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»؛ یعنی هر چیزی هلاک مىشود، جز ذات پروردگار. شاید بهترین درسی که از حوادث پیش آمده برای مجله فیلم میتوان گرفت، همین باشد؛ هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست.
* «خارجی. روز زمستانی. خیابان ولیعصر»، نصیری، امیرعلی، صد فیلم، صد نقد (جلد دوم)، نماد اندیشه، (۱۳۹۵)، صص ۱۵۱ ـ ۱۵۳٫

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- گلوی سیاوش/ در جستجوی کورسوی امید برای «درماندگی آموخته شده»
- صحبتهای جهانبخش نورایی در مراسم تشییع پیکر مسعود مهرابی + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
آخرین ها
- برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام همراه اول
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- رقابت «ایساتیس» در سه جشنواره جهانی
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «خانواده آقا بابک» در جشنواره مورد تایید اسکار
- نمایش «موشها» در تماشاخانه دا
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- در دو بخش سینمایی و تلویزیونی؛ موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سال را برگزید/ تداوم پدیده باربنهایمر
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت