سینماسینما، امیرعلی نصیری
پرده اول: بهمن ۱۳۹۸) در روزهای آخر جشنوارهای بیرمق، قدمزنان به سمت سینما میرفتم. در خیابان حس کردم پسری مزاحم دختری است که البته همدیگر را میشناسند. تصمیم گرفتم با پلیس ۱۱۰ بگیرم و گزارش دهم. بعد از برقراری تماس و در وسط توضیحات من، آقایی پشت خط گفت که اینجا هلال احمر است. برای تماس با ۱۱۰ از سیمکارت دیگری استفاده کنید! حس کردم یک جای کار میلنگد.
پرده دوم: اسفند ۱۳۹۸) پس از مدتی گمانهزنی و تکذیب، سرانجام در صدا و سیما خبری منتشر میشود مبنی بر رویت مواردی از بیماری جدید کووید۱۹ در شهر قم.
پرده سوم: فروردین تا دیماه ۱۳۹۹) بهعنوان یک خوره سینما و فیلمبین حرفهای، یک سال پایم را در سینما نگذاشتم؛ هدفم از این کار چه بود؟ لطمه زدن به سینمای کشور؟ لجبازی با فیلمسازان داخلی؟ نه؛ ترس از مبتلا شدن به کرونا و انتشار ناخواسته آن.
جشنوارههای معتبر سینمایی ـ حتی در کشورهایی که به واکسن دست یافتند یا همچون زمان جنگ جهانی اول (!) قرنطینه سراسری را رعایت میکردند ـ به تعویق افتاد یا بهصورت مجازی برگزار شد.
پرده چهارم: دی ۱۳۹۹) فراخوان ثبت آثار در جشنواره فیلم فجر منتشر میشود و در کمال ناباوری بیش از ۱۰۰ فیلم ثبتنام میکنند. سوال اینجاست که اولاً این فیلمها در چه شرایط بهداشتی تولید شدند؟ ثانیاً در شرایطی که بسیاری از فیلمهای تولید سال ۹۸ به نمایش درنیامدهاند (و طبیعتاً بازگشت سرمایه نداشتهاند) چه توجیهی برای تولید این فیلمها وجود دارد؟
پرده آخر: بهمن ۱۳۹۹) هیأت داوران ـ به جای هیأت انتخاب ـ اسامی فیلمهای پذیرفته شده را اعلام میکند.
ماجرای گوش یکی از بازیگران زن و سر تراشیده او داغ میشود. گزارش تصویری، یادداشت و کاریکاتور در اینباره منتشر میشود!
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای صدور کارت جشنواره دست به قرعهکشی میزند! اسم برخی از منتقدان در لیست منتخب به چشم میخورد که پارسال تصمیم گرفته بودند در جشنواره شرکت نکنند.
سالنهای سینما با ۳۰ درصد ظرفیت بلیتفروشی خواهند کرد. در ساعات اولیه فروش بلیت ۳۰ هزار تومانی، وبسایت از دسترس خارج میشود.
موج نمایش خصوصی فیلمها برای منتقدان، پرقدرتتر از هر سال به راه میافتد؛ مسالهای که جدید نیست، ولی امسال بسیار پررنگتر است. درباره فیلمهایی که جزو انتخابهای نهایی نیستند، مینویسند که چقدر خوب هستند. از داستان فیلمهایی که انتخاب شده، با اشتیاق مینویسند و تصور نمیکنند شاید تماشاچیها بخواهند بیواسطه و اطلاع قبلی آنها را تماشا کنند. بعد از هر نمایش هم خندان و بیماسک با هم عکس یادگاری میگیرند. منتقد پوستر فیلم را همراه با چند صفت مثبت استوری میکند. کارگردان هم استوری منتقد را استوری میکند!
مؤخره) برای لحظاتی گیج و منگ میشوم؛ نکند ما کرونا را شکست دادیم و من در دنیایی موازی در کشوری دیگر زندگی میکنم؟ این پنج پرده هم طرح فیلمنامهای از برادران مارکس است، نه روایت تاریخ!
تنها کاری که از دستم برمیآید این است که دعا کنم؛ برای تماشاچیان، خانوادههایشان، فیلمسازان و سرانجام سیمرغ جشنواره که قرار است ده روز دیگر بر سرش دعوا شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند