سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی
با بروز بحران شیوع کرونا در کشورمان و تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری اولین واکنشی که از سوی مسئولان وزارت ارشاد دیده شده توجه به سامانه های VOD بود به طور مثال عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود اضافه شدن روزانه یک فیلم به شبکه خانگی و ارایه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانه های برخط ویدیویی را وعده داد؛ امری که به واقع در دستور کار هم قرار گرفته بود زیرا چند روز قبلش منوچهر هادی از انتشار«رحمان۱۴۰۰» در سامانههای وی او دی خبر داده و نوشته بود: «خوشحالم که در این روزهای تلخ با دیدن نسخه قانونی و کلی سانسور خنده و شادی را به خانه های شما می آوریم.»
این خبر منوچهر هادی ازاین نظر حایز اهمیت بود که فیلم او سال ۹۷ و در حالی که در اوج فروش خود بود به دلیل اینکه نسخه ممیزی نشده آن در برخی از سینماها به نمایش درآمده بود، توقیف و از اکران حذف شد. مماشات با یک فیلم توقیفی که در شرایط عادی بدین سرعت مشکل ارایه اش به سامانه وی او دی قابل حل نبود، نشان از عزم وزارت ارشاد داشت که برای تقویت روحیه مردم در شرایط بحران کرونا، کاری کرده باشد و همچنین فرصتی برای سرگرم شدن افراد در قرنطینه خانگی فراهم آورد.
پس از این فیلم به سرعت نسخه ای از فیلم کمدی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی به شبکه نمایش خانگی آمد و سپس خبری مبنی بر ورود فیلم جنجالی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی به این شبکه منتشر شد؛ فیلمی که در سال ۸۲ با سروصدای زیاد اکران شد ولی دیری نپایید که منتقدانش آن را از پرده سینماها پایین کشیدند و فیلم در این ۱۶ سال به شکل رسمی وارد شبکه نمایش خانگی نشد ولی نسخه باکیفیت و بی کیفیت آن از شبکه قاچاق سر درآورد.
آنچه در رفتار اعضای شورای صدور مجوز سازمان سینمایی برای شبکه نمایش خانگی در این یک ماه دیده شد مشابه آنچه عموما از آنها دیده می شد، نبود و مشخص بود که سیاست بالادستی باعث این تغییر رویه برای آرایش مناسب شرایط بحران شده است. حال سوال این است که با چنین گشایشی چه اتفاق ناخوشایندی در جامعه و بین مخاطبان رخ داد؟
اگر آنهایی که سال ها باعث معطلی فیلم ها در صف ورود به شبکه نمایش خانگی شده اند فکر می کرده اند این فیلم ها تاثیرات نامطلوبی بربینندگان دارند، منطقا نباید حتی در شرایط قرنطینه هم چنین گشایشی ایجاد می شد زیرا آن تاثیر نامطلوب هنوز پابرجاست! ولی به نظر می رسد پاسخ این است که این برخوردها در طول سال ها نه تنها منطقی نبوده اند بلکه باعث اجحاف در حق صاحبان آثار سینمایی نیز شده اند.
حال که ترس مسئولان از چنین رویکردی ریخته است! جا دارد پس از عبور از بحران کرونا شورای صدور پروانه نمایش برای شبکه نمایش خانگی با پویایی و سرعت بیشتری به وظایف خود بپردازد و با شناخت بهروزتر و تخصصی تر نسبت به مدیاهای جدید عرضه محصولات تصویری و پذیرفتن اینکه در سرعتِ امروزِ تبادل اطلاعات، سال هاست که مخاطب منتظر ما نمی ایستد و نیاز خود را از راه های دیگری برآورده می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول