کودک بودم که صدای منحصر به فردش را در مجموعه جاده ابریشم میشنیدم، چهرهاش را تا سالها ندیده بودم و همین باعث میشد، فکر کنم پرویز بهرام فقط صداست! صدای خالی.
آن وقتها که اینترنت و فضای مجازی نبود، چند مجله و روزنامه انگشت شمار هم بیشتر نداشتیم. پرویز بهرام هم که با تلویزیون و مجلهها مصاحبه نمیکرد، پس به شخصیت پنهان و مرموزی بدل شده بود که یک صدای آسمانی دارد و دیدن چهرهاش هم کار سادهای نیست. بعدها فهمیدم که وکیل هم هست و در همان شهری زاده شده که من و کلی خوش به حالم شد.
پس از آن صدایش را در بعضی فیلمها و سریالها جای کشیشها و بعضی نقش اولهای مرموز میشنیدم. مثل هری لایم/اورسون ولز در «مرد سوم» کارول رید. بعدتر «اتللو» را با صدای او دیدم که تا همیشه تاریخ، اتللو و سرگئی باندارچوک را بی طنین و رنگ صدای او تصور هم نمیشود کرد و البته امیرکبیر/ ناصر ملکمطیعی در «سلطان صاحبقران» علی حاتمی.
صدای او از آن صداهایی است که بلافاصله شناخته میشود و در یاد میمانَد -حتی توسط عامه مردم- و بهکلی شبیه ندارد. همین حالا نام او را که به ذهن بیاورید صدایش در مغزتان طنین میاندازد. امتحان کنید.
کرک داگلاس، لارنس اولیویه، اورسون ولز، آنتونی هاپکینز جیمز میسون و… بازیگرانی بودند که به گمان من بهترین صدایی که جای آنها حرف زده و میشد برایشان تصور کرد، صدای پرویز بهرام بود.
پرویز بهرام و همنسلانش در دوران طلایی دوبله درخشان بودند و حالا در دوران افول این هنر ارجمند، به کنج انزوای ناخواسته رانده شدهاند. یکییکی درمیگذرند بیآنکه به قدرِ استحقاقشان، قدر دیده باشند.
مهدی آرین نژاد، حسین عرفانی، محمد عبادی، صدرالدین شجره و بهرام زند در سال گذشته از دنیا رفتند. همچنان که قبلتر علی کسمایی، پرویز نارنجیها، فهیمه راستکار، مهین بزرگی، مهین کسمایی، ایرج ناظریان، ایرج مقبلی، منوچهر نوذری، احمدآقالو، ژاله کاظمی، ولی الله مومنی، حسن عباسی، محمدعلی زرندی، حمید قنبری، نیکو خردمند، حسین معمارزاده، مرتضی احمدی، عطاالله کاملی، کنعان کیانی، اصغر افضلی، حسین باغی، احمد رسولزاده، ایرج و کاووس دوستدار، حسین سرشار، امیر هوشنگ قطعهای، احمد مندوب هاشمی، مهدی آژیر، عبدالله بوتیمار، عطاالله زاهد و خیلیهای دیگر صدایشان خاموش شد. صداهایی که هرکدام برای نسل ما و قبلتر از ما خاطره ساختند، به قهرمانان سینما جان دادند و بسیاری از ما عشقمان به سینما را مدیون صداهای جادویی آنهاییم.
سینما بیرحم است ولی سینما و تلویزیون ایران با دوبلورها از همه بیرحمتر بود، خیلی بیرحمتر.
روزنامه اعتماد، ۷ خرداد ۹۸

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- پایان استقلال در دوبله؟
- فوت یک دوبلور پیشکسوت/ هوشنگ لطیفپور درگذشت
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- جلال مقامی درگذشت
- آسمان همه جا همین رنگ است/ نگاهی به نمایشنامهخوانی «چلاق آینیشمان»
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
- منوچهر اسماعیلی درگذشت
- ماجرای دریافت مجوز پخش فیلم در جشنوارههای خارجی/ کثیریان: چیزی به اسم سینمای ایران نخواهد ماند
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- محمود فاطمی درگذشت
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد