سینماسینما، فریبا اشوئی
بی رویا فیلم بلاتکلیف و سر در گمی از آب درآمده که تکلیفش نه با خودش معلوم است و نه با مخاطبش. داستان در دو لایه اصلی و زیرین طراحی شده که متاسفانه کارگردان مهارت پرداخت هیچ کدام از این دو لایه را نداشته و قادر نیست در اجرا جسور و حرفه ای ظاهر شود. لایه رویی قصه که رویکردی روانشناسانه دارد بدلیل عدم تسلط بر این علم و نوع خاص بیماری در نیامده و لایه زیرین هم که رویکردی انتقادی و سیاسی را تعقیب می کند، در اجرا ناقص و الکن شده است. نوعی سر در گمی ادامه دار و تکراری بر قصه و اتمسفر فیلم حاکم است که خروجی اش دستاورد مهمی برای مخاطب به همراه ندارد. کُدهایی در روایت باز می شوند که کاربردی دوگانه دارند. هم می توانند نشانه گذاری درباره هویتی باشند که در فاصله بین خودآگاه و ناخودآگاه صاحبش گم شده است و هم هویتی که از صاحبش مخدوش و فراموش شده است. همین پراکندگی و عدم یکپارچگی در خط روایتی و پیام فیلم، به علاوه پایان سرد غیر سینمایی که با یک کپشن دفتر آن بسته می شود، خود موید عدم تسلط و توانایی فیلمساز بر موضوع و زبان سینما است. دیالوگ های اضافه و بی ثمر، حرکات و بازی های تخت، عدم اتصال حال به گذشته بدلیل فقدان سکانس های رابط، رفت و برگشت های بی ثمر که هیچ کمکی هم در تقسیم اطلاعات با مخاطب نمی کند، همه در کنار هم دلایلی هستند که نشان می دهد فیلمساز تا یادگیری و تسلط بر زبان سینما فاصله زیادی دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- اتکا به ویترین، خلاء فیلمنامه/ نگاهی به سریال «قهوه ترک»
- داستانهایی جذاب در چشماندازهایی بکر/ نگاهی به سریال ۱۹۲۳
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فردوس کاویانی درگذشت
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه