سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
۱.فیلمنامه نویسی هنوز بزرگترین و جدیترین معضل و مشکل سینمای ایران است و این را میشود به خوبی در بسیاری از فیلمهای جشنواره چهلم دید. فیلمنامههایی اغلب بدون سروشکل و ساختار درست، شخصیتپردازیهای ناقص و یا بدون پردازش کاراکتر، دیالوگنویسی شعارزده، عدم داشتن منطق روایی و قصههایی بیدغدغه که در سطح باقی میمانند. ورود فیلمنامهنویسان جوان که با نگاهی بهروزتر و انگیزه و انرژی مضاعفتر ایدهها و قصههایی جسورانه و باچفت و بست درست را بنگارند از واجبات فوری و اساسی در تولیدات سینمای ایران است و برای این منظور کنار زدن نگاه رانتی و انحصاری و اتکا به چند نام و فرد خاص دراین عرصه نیاز است.
۲.نشستهای رسانهای جشنواره قوام و شکل درستی نداشتند و درقیاس با کنفرانسهای رسانهای سایر جشنوارههای جهانی روندی به کل متفاوت را طی کردند. بخش ابتدایی نشستها صرفا به سلام و احوالپرسی مدعوین اختصاص داشت و سوالات مطروحه که عمدتا توسط خبرنگارانی یکسان تکرار میشد از توضیح نقش بازیگر و نحوه ساخت فیلم و تولید فراتر نمیرفت.
۳. نحوه نظرسنجی آرای مردمی که چند سالی بود با اعتراض تهیهکنندگان و صاحبان آثار همراه بود در این دوره به یک معضل تبدیل شد و درنهایت با حدف سیمرغ این بخش همراه بود. به نظر میرسد بازگشت روند انتخاب فیلم منتخب تماشاگران با سازوکار پیشین و ازطریق رایگیری کاغذی
که توسط جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) در پایان هر سانس سینماهای مردمی به انجام میرسید موفقتر از روشهای جایگزین فعلی بوده است.
۳. فیلمهای کوتاه و مستند به سیاق قبل امسال هم در حاشیه قرار گرفتند و به نوعی جزو برنامههای جنبی جشنواره محسوب شدند در صورتیکه این دو از ارکان و پایههای سینمای یک کشور قلمداد میشوند و حتی اگر جشنوارههای مستقلی را هم دارا باشند همچنان میبایست به عنوان برنامههای اصلی در فجر پایگاه خود راحفظ کنند و در روند انتخاب، نمایش و دیده شدن فیلمسازان آنها رویکردهای تازه تری به کار گرفته شود.
۴. جای خالی فیلمهای تجربی و مستقل که در دورههای قبل در بخشی به نام هنروتجربه به نمایش در میآمد و حتی مورد قضاوت قرار میگرفت در این دوره و به ویژه در قیاس با کیفیت آثار به نمایش درآمده بسیار مشهود بود و لزوم بازنگری در شیوههای انتخاب آثار چه از حیث ممیزی و چه کیفیت آثار راه یافته را گوشزد میکند. همین موضوع را میتوان درخصوص بخش حذف شدهی نگاه نو که به صورت مجزا مختص فیلمهای اول بود نیز بیان کرد تا نگاه مستقل و ارزیابی دقیقتری از نخستین اثر یک فیلمساز به عمل آید.
۵. فضای نقد و انعکاس نظرات در این دوره هم همچون چنددوره پیشین با گسترش فزایندهای مواجه بود که علیرغم مزایای گردش اخبار و اطلاعات و به وجود آمدن موقعیت گفتگو واظهارنظر، بعضا با مخاطراتی از جمله نوع ادبیات نامناسب و برخی هتاکیها و یا غرضورزیها درهم آمیخته شد که نیازمند پالایش و دقت بیشتر رسانهها درانتشار دیدگاههاست.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
آخرین ها
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی