سینماسینما، محسن جعفری راد:
مستند ننا (محمدرضا وطن دوست)
نمونه منحصر به فرد یک اثر فرمالیستی و تجربی. تمام تصاویر این فیلم از انعکاس محیط و آدمها در آب یک شالیزار تشکیل شده و نشان می دهد که می توان به جای چه گفتن،اولویت را به چگونه گفتن داد.دوربین محمدرضا وطن دوست به معنی دقیق کلمه در این مستند جادو می کند،مرز میان خیال و واقعیت را از بین می برد و لحظه ای مخاطب را رها نمی کند. فیلمی که در انبوه مستندهای تلویزیونی جشنواره امثال،مختصات کامل یک فیلم تجربی و سینمایی را دارد.
اولین نمایش آن ساعت ۵ در سالن ۵ پردیس چهارسو است.
مستند آقای هرتز (صادق داوری فر)
یک عاشقانه جذاب با یک تفاوت بنیادین با همه عاشقانه ها؛ معشوق در این مستند رادیو است. یک جوان زابلی به طرز حیرت انگیزی عاشق رادیو،گویندگی و تهیه کنندگی در آن است و شنیدن رادیو تمام دغدغه و نیاز او را تشکیل داده است. نمونه مناسب یک مستند ساده و صمیمی که بدون فرم گرایی کاذب،تفسیر خلاقانه ای از زندگی عجیب سوژه ارایه می کند.
اولین نمایش این مستند، ساعت ۲۰:۴۵ در سالن شماره دو پردیس چهارسو است.
مستند صدای سکوت(پناه برخدا رضایی)
روایتی تازه از حال و هوای جنگ ایران و عراق که می توان عناصرش را به هر جنگ دیگری تعمیم داد. روایت برجسته ترین عکاسان جنگ با بهترین عکسهای موجود. برگ برنده فیلم تدوین خلاقانه آن است که تمام تصاویر قبل و بعد از ثبت عکس در جنگ را کنار هم قرار داده و چشم اندازی جدید از خون و خونریزی را ارایه می کند.
اولین نمایش این فیلم ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۴ پردیس چهارسو است.
مستند دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری (بهتاش صناعی ها و مریم مقدم)
سینمای مستند به این شکل مستندها نیاز مبرمی دارد. مستندی که هموتمام قواعد جذابیت برای مخاطب عام را رعایت کرده و در مرحله بعدی برای مخاطب جدی سینما نیز تامل برانگیز است. ماجرای آرمان خواهی مرد ثروتمندی که می خواهد در دنیا صلح برقرار کند اما با موانع مختلفی رو به رو می شود. بهتاش صناعی ها و مریم مقدم یک مستند فانتزی و بامزه ساخته اند که جای خالی اش در مستند ایران حس می شود.
اولین نمایش این مستند ساعت ۱۹:۳۰ فردا در سالن شماره یک پردیس چهارسو است.
مستند مسافران (محمود رحمانی)
یک سند زنده جامعه شناختی از جامعه شهری در ایران. جامعه ای که با خلاقیت کارگردان در دکوپاژی که ارتباط بی واسطه ای با مخاطب یرقرار می کند،یک آینه زنگاربسته و رازآلود را جلوی مخاطب می گذارد. محمود رحمانی که به معنای دقیق کلمه مستند ساز مستقل و خلاقی است بعد از تجربه گرایی کم نظیرش در مستند ملف گند(طولانی ترین پلان سینمای مستند ایران)،در مستند مسافران یک بار دیگر با حذف یکی از عوامل اصلی ساخت فیلم یعنی فیلمبردار ،تلنگری مهیب به افکار عمومی برای دیدن بهتر و شنیدن بهتر اطراف خود می زند.
این مستند فردا ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس چهارسو اکران می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»