سینماسینما، محسن جعفریراد
در روزهای آخر سال بهترین فرصت است که فارغ از هرگونه حاشیه و هیاهویی، به بهترین فیلمهای اکران شده در سالی که گذشت، بپردازیم که تماشای آنها می تواند در شب های بهاری، کمی از تلخی خانه نشینی! کم کند.
شبی که ماه کامل شد، ساخته نرگس آبیار
اجرای حرفهای در کارگردانی، ترکیب متناسب ژانر «ملودرام رومانتیک» با «درام اکشن»، بازیهای اثرگذار و برونگرا،فیلمبرداری در خدمت فراز و فرود داستان، کار سامان لطفیان که مثلا در یک دوم ابتدای فیلم، دوربین روی دست و حرکاتی سیال و رئالیستی دارد، اما در نیمه دوم، حرکاتی ایستا و طبق تونالیته رنگ ها، ترس و وحشت فائزه با بازی الناز شاکردوست را تشدید می کند. برگهای برنده دیگر، تدوین خوش ریتم، بازی های یک دست و موسیقی همدلی برانگیز آن است. فیلمی که هم رکورددار سیمرغ جشنواره فجر شدو هم در فروش اکران قابل توجهی داشت.
سرخپوست ساخته نیما جاویدی
وقتی از سینما حرف می زنیم، از چه چیزی حرف می زنیم؟ قاب بندی زیبایی شناسانه، توجه به نقاط طلایی کادر، طراحی صحنه و لباس در خدمت حال و هوای دیکتاتورمابانه یک زندان، بازی های درونگرایانه و ایستا که سر جایش برونگرا و پر اکت تبدیل می شود و فیلمبرداری هومن بهمنش که دوربینش باوقار و متین حرکت میکند به اضافه موسیقی نوستالژیک که سر جایش، حالت تعلیقی هم به فضا می بخشد. خلاصه اینکه عشاق سینما با دیدن فیلم سرخپوست، لذت خواهند برد چرا که ارجاعات درخشانی به فیلم های محبوب داخلی و خارجی دارد و علاوه بر این، مدیوم سینما و رنگ و لعابی که روی پرده نقش می بندد، به طور توامان مسحور کننده است.
قسم، ساخته محسن تنابنده
تنابنده بعد از شکست فیلم گینس– چه نزد مخاطبان و چه منتقدان- در جایگاه کارگردان، این بار در فیلم دوم خود نشان داد که غیر از بازیگری و فیلمنامهنویسی، مهارت خاصی هم در کارگردانی دارد. اجرایی دشوار از یک داستان بکر. قسامه به تصمیم دسته جمعی گفته می شود که با قسم خوردن راضی به قصاص می شوند و به این ترتیب با صلاحدید دادگاه، عمل قسامه اجرا می شود. یکی از امتیازات مثبت فیلم، یکدستی کار بازیگران است؛ از مهناز افشار به عنوان یک ستاره گرفته تا بازیگرانی مثل حسن پورشیرازی و محسن تناینده و کار سخت تنابنده در حفظ این انسجام است.
امتیاز مثبت بعدی میزانسن دهی و دکوپاژ جسورانه در فضای بسته به کمک تورج اصلانی در یک اتوبوس است. به این شکل که یک دوربین در ماشینی دیگر و دوربینی دیگر در ماشینی که بازیگران و هنروران در آن حضوردارند که نشان می دهد که تنابنده گام رو به جلو در ساخت یک فیلم تجربه گرایانه در فیلم قسم برداشته است.
از لحاظ مضمونی هم فیلم جسارت به خرج داده است. به عنوان مثال در گفت و گوی آدمها، سر هر موضوع پیش آمده، آنقدر قسم می خورد که در واقع ماهیت قسم را زیر سوال می برند، آن وقت همین آدمها قرار است، برای کشته شدن یک نفر قسم بخورند.
متری شیش و نیم، ساخته سعید روستایی
روستایی در فیلم اولش یعنی ابد و یک روز نشان داد که طبقه پایین شهر و مناسبات و انگیزههای آنها را به خوبی می شناسد و به خاطرهمین یک شناسنامه ملموس برای شخصیت های اصلی درام طراحی کرده بود. حالا در فیلم جدیدش به ژانر معمایی-جنایی پرداخته و جغرافیای یک خانواده را به یک شهر تعمیم داده و به نوعی جبرجغرافیایی ساخته که آدمها قربانی این جبر هستند. روایتی صریح، بی پرده، عریان، ساختارشکنانه و قابل انطباق بر مابهازاهای بیرونی، که کشف و شهود فیلمساز، شخصیت آنها را به شخصیت های خاکستری تبدیل کرده و شاید از معدود دفعاتی است که در سینما و تلویزیون ایران، پلیس و خلافکار با نمونههای واقعی، همخوانی دارد.
البته مشکل عمده فیلم این است که ساختار قابل توجه نیمه اول فیلم، فدای یک سوم پایانی و سخنرانی شعاری شخصیت خلافکار قرار گرفته است. در واقع هرچه فیلمساز در نیمه اول کاشت، در نیمه دوم، نتوانست محصول مورد علاقه اش را درو کند اما با همین دو فیلم و در حوالی سی سالگی ثابت کرده که می توان به عنوان «کارگردانی آینده دار» به فیلمهای او نگاه کرد، البته اگر به استعداد و مهارت هایش غره نشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
- سینماسینما/ تمجید منتقدان لوموند از فیلم «متری شیش و نیم»/ اکران گسترده در فرانسه
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- محمدصادق رنجکشان: قصد ندارم فیلم جدید بسازم
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- سینماسینما/ ۶ جایزه برای سینمای ایران از ششمین جشنواره بینالمللی فیلم زنان هرات
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آغاز پیش فروش بلیتهای نمایش «دیو و دلبر» از سه شنبه
- آشتی سینما با کوین اسپیسی در جشنواره کن
- آقای خزاعی! نمیتوان با باید و نباید سد راه رودخانهای شد که روان است
- اثر هادی مرزبان پرفروشترین نمایش شد/ اعلام آمار فروش و تماشاگران سه مجموعه نمایشی
- درخشش ورزشکاران ناشنوای ایرانی در مسابقات المپیک برزیل با حمایت همراه اول
آخرین ها
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- آشتی سینما با کوین اسپیسی در جشنواره کن
- آقای خزاعی! نمیتوان با باید و نباید سد راه رودخانهای شد که روان است
- آغاز پیش فروش بلیتهای نمایش «دیو و دلبر» از سه شنبه
- درخشش ورزشکاران ناشنوای ایرانی در مسابقات المپیک برزیل با حمایت همراه اول
- اثر هادی مرزبان پرفروشترین نمایش شد/ اعلام آمار فروش و تماشاگران سه مجموعه نمایشی
- پرویز شیخطادی: شورای پروانه نمایش نباید دولتی باشد/ سینماگران ما دانشگریز هستند
- نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» روی صحنه میرود
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- مجید زینالعابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- مدیر رادیو سلامت تقدیر شد
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- زمان برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- گشت صبحگاهی با زیر پوست شهر
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- رئیس سازمان سینمایی: فیلمهای سینمایی باید برای حضور در جشنوارههای خارجی پروانه نمایش بگیرند
- آغاز فروش ویژه سیمکارت دائمی جوانان همراه اول با شمارههای خاص
- زمان اکران «برادران لیلا» در فرانسه مشخص شد
- ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
- نمایش نماد ملی نیوزیلند به جای قله دماوند در «عصر جدید»
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- اتمام پویش ختم سوره یس و استقبال گسترده از طرح آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
- با حکم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک تشکیل شد
- هنوز هم ماوی ماوی/ نگاهی به سینما و تلویزیون در ترکیه
- پایان فیلمبرداری یک سریال کرونایی/ «ابر میبارد» به تدوین رسید
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- نمایش فیلم «طعم چای» در سینماتک خانه هنرمندان ایران