سینماسینما، آرش عنایتی
گلوبر روشا برآمده از جنبشی موسوم به «سینما نوو» سینمای برزیل بود. فیلمهای متعلق به این جنبش در دهه ۶۰ میلادی، ترکیبی از «نئورئالیسم» ایتالیا و «موج نو» فرانسه با ماهیتی ضد استعماری بودند.
روشا، در فیلم «زمین در خلسه» (زمین محنتزده Terra em Transe) سرزمینی خیالی را به نام «الدرادو» بر نقشهی جغرافیا خلق میکند که آن چه در آن میگذرد به طور شگفت انگیزی منطبق با اتمسفر واقعی سیاسی هر کشور جهان سومی است. مارتینز، هنرمندی است که در بحبوحهی انتخابات میان دو قطب سیاسی رقیب بسان پاندول ساعت در نوسان است. یکی سرسپردهی امپریالیسم و دیگری سر برآورده از پوپولیسم است. یکی به یاری نخبگان و آن یکی چشم به یاوری تودهها دوخته است. یکی ملبس به تلبیس و شکوه سرمایهداری، آن دیگری ابلیسی در پناه شوکت کلیسا؛ مثلث عشقی که از ترکیب دیاز/سیلویا/مارتینز مبدل به سه ضلعی وییرا/ سارا/ مارتینز میشود اما مجموع جبریاش، همچنان جز فساد و تباهی حاصلی ندارد. هر چه در این تنازع، برای بقای سیاسی میبینیم همان نزاع دائمی و گویا ازلی است که آن سالها و اکنون در کشورهای آمریکای لاتین دیدهایم و میبینیم*. از وعده و وعیدهای ساختگی و پوچ، تا اختگی در برآورده کردن همانها. نفوذ و دستکاری بیگانگان از طریق کارتلهای اقتصادی پیش از انتخابات، تا دست به سر کردن کارتنخوابها پس از انتخابات. صدای نجواگونهی مارتینز (از خوانش اشعارش در اغلب نماها) و موسیقی فیلم با تمرکز بر سازهای کوبهای، جدال دائمی مارتینز را با خویشتن بر ملا میسازند. این همه را در مسیر تصاویری میشنویم که از فلاشبکی در ابتدای داستان آغاز میشوند. دوربین سیال، ناموزون و تصاویر سیاه و سفید پر کنتراستی که منطقِ چینششان بر آمده از ذهن هنرمندی است که رو به سوی مرگ دارد.
* به دلیل همین اشارات سیاسی، چند سالی نمایش این فیلم در برزیل ممنوع بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود