۱. جعفر پناهی فیلمساز ایرانی، در فرودگاه امام عوامل فیلمش را بدرقه کرد تا راهی کن شوند و در مراسم مربوط به فیلم او حاضر باشند اما خودش در تهران ماند.
۲. اورهان پاموک نویسنده مشهور ترک به مناسبت نمایشگاه کتاب به ایران آمد، مراسم شب بزرگداشتش لغو شد و او به کشورش بازگشت.
۳. الیور استون فیلمساز امریکایی به مناسبت جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران آمد، چند روزی ماند و پس از بازگشت، در فیسبوکش به تمجید از کشور و مردم ایران پرداخت و امریکا را بابت سیاست هایش شماتت کرد.
به سه رویداد بالا توجه کنید و نتایجش را ارزیابی کنید. برنده و بازنده هریک از این اتفاقات چه کسانی هستند؟
جعفر پناهی یک محکومیت دارد. جزای او سالهای طولانی ممنوعیت کارگردانی، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت نوشتن و مصاحبه است. چند سالی هم از این ممنوعیت گذشته. در این فاصله او چهار فیلم ساخته که دستکم دوتای آخر موفقیتهای بینالمللی قابل توجهی داشتهاند. تساهل درباره فعالیت هنری و حرفهای او حتی بهشکل محدود، از سوی هرکسی اعمال شده بسیار حرکت درستی است. اینکه یک فیلمساز ایرانی -ولو فیلمساز مورد غضب سیستم- فیلمش را بسازد نشانه سعه صدر سیستم و آزادی بیان است. این به سود حکومت و دولت نیست؟ قطعا هست. و اینکه با وجود آزادی غیر رسمی فعالیت نتواند کنار فیلمش در جشنوارههاز خارجی حاضر باشد، نشانه چیست؟ چه تصویری از فضای داخل کشور به دست میدهد؟ این به نفع حکومت و دولت است؟ قطعا نیست.
اینکه اورهان پاموک دعوت میشود و برنامههایش لغو میشود به سود کیست؟ آیا معنایی جز چند دستگی و ناهماهنگی در مدیریت فرهنگی کشور و ناهماهنگی با دستگاه دیپلماسی دارد؟ آیا تصویر مثبتی از فضای داخل کشورمان به دست میدهد؟ آیا کسی هست که سود این ممانعت و تصمیم سلبی را بیش از ضررش بداند؟
اگر الیور استون حالا تصویر و تصور مثبتی از ایران و فرهنگ و تمدنش و مردمش در ذهن دارد و مینویسد و منتشر میکند دلیلش تنها و تنها برخورد مناسبی است که دیده و فضای صلح جویانه ای است که احساس کرده و تناقضی است که میان تصورات اولیهاش با مشاهداتش یافته.
از سوی دیگر او منتقد همیشگی دولتهای امریکا به ویژه جمهوریخواهان است و همواره شدیدترین انتقادها را به روسای جمهور و سیاستهای حکومت مرکزی بیان میکند؛ چه داخل امریکا و چه خارج آن. این نشانه چیست؟ برنده این آزادی صدای مخالف، کیست؟
طبیعتا با کمی سعه صدر و ارزیابی درستِ سود و زیان هر تصمیم، میتوان کمی فراتر از منافع آنی و تصمیمات شاید هیجانی را دید و به نتایج دورتر و مهم تر یک تصمیم توجه کرد.
هم در قضیه پاموک و هم در قضیه پناهی میشد و میشود تصمیمات درستتری گرفت و تدابیر هوشمندانهتر و دقیقتری اندیشید که برنده، ما باشیم و تصویر مناسبتری از فضای فرهنگی ایران در ذهنها نقش ببندد.
روزنامه اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۴)
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۱)
- جشنواره کن تام کروز را غافلگیر کرد/ اهدای نخل طلای افتخاری
- انتشار روزانه ستارههای منتقدان به فیلمها در سینماسینما/ آغاز ستارهدهی منتقدان خارجی به فیلمهای جشنواره کن
- آغاز جشنواره کن با پیام ویدئویی رئیسجمهوری اوکراین
- رئیس هیات داوران جشنواره کن: فیلمهایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته میشود را نمیبینم
- پاسخ مدیر جشنواره کن به انتقادات/ کمی صبر کنید بعد نتیجهگیری کنید
- پوستر فیلم «عنکبوت مقدس» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
آخرین ها
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان سیستان و بلوچستان
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- نمایندگان صنوف سینمایی از شورای راهبردی اکران استعفا دادند
- گزارشی از اولین روز دومین جشنوارهی فیلم کرمان/ سینمای آزاد، تنها جنبش سیستماتیک سینمای ایران
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۴)
- اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران/ دو فیلم تازه برای اکران از سوم خرداد معرفی شدند
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است