سینماسینما، حبیب باوی ساجد
چه بسیار گفتهام که از بازگوییاش خستهام: گوشهی دنج اتاقم در جنوب نفتی جهان را ترحیح میدهم. با این حال، خوب میدانم که سینما یعنی جمع، و تو باید این تعارضِ ندای خو گرفتن به تنهایی و در جمع بودن را تاب بیاوری. راستش تهران را هراز چند سال دوست دارم. گالریها و تئاترها و راسته کتابفروشیهای انقلاباش را خوش دارم. پایم به تهران برسد، پاتوقم میشود خانه هنرمندان و تماشای گالرهای نقاشی و عکسهای تمام ناشدنیاش. این بار خودم آمدم که رفقای دور و نزدیک را جمع کنم. حال این که میدانم خیلیهایشان جمع گریزند. تماس و پیام که دور هم باشیم برای «سامی».
خیلیها لطف کردند و آمدند و «سامی» بهانهای شد برای دیدار، گاه پس از غیبت چندینسالهی برخی رفقا. اما چیزی که خواهان گفتنش هستم، اینها نبود! راستش به علی علایی گفتم: «تو که میآیی، به حمید نعمتالله هم بگو بیاید.»
وسط تاریکی، حمید آمد. راه نشانش دادم بنشیند. خودم هم که وسط نمایش فیلمم عمرا بنشینم! فیلم که تمام شد و رفتم روی صحنه، تازه نقد و بررسی شروع شده بود که دیدم حمید پاشد و از سالن رفت بیرون. یک ساعت بعد، وقتی پرسش و پاسخ تمام شد و از سالن بیرون زدم، محمدعلی جناب از تهِ راهرو آمد و گفت: «حمید میخواهد با تو حرف بزند.» گفتم: «حمید مگر یک ساعت پیش نرفت؟» گفت: «نه، منتظر مانده چیزی بهت بگوید.»
یکهو گوشیام را نگاه کردم، دیدم علی علایی پیام داده: «حبیب جان، حمید نعمتالله بعد از مراسم میخواهد تو و جواد طوسی را ببیند.» پا تند کردم؛ دیدم حمید کنار ستار اورکی، کنار چنارهای عباس کیارستمی ایستاده. بغلم کرد، بغلش کردم، بوسیدم، بوسیدمش. بعد چیزهایی گفت که رفقای نزدیک شنیدند، و ناگهان رفت.
من که راستش وسط آن جمع و شلوغی باید حواسم پرت میشد، حواسم رفت سمت حمید؛ پرتتر شد حواسم. چرا ماند؟ چرا بعد از اتمام فیلم نرفت و تلفنی آن حرفها را نگفت؟
یک روز بعد ــ که حالاست و من دارم وسط تلقتلقِ قطار رو به جنوبِ نفتخیزِ جهان میروم تا پرت شوم وسط خلوتم ــ این را مینویسم تا بگویم هنوز هستند کسانی که معنای مهر، مودت، عشق و سینما هستند.
فیلمهای حمید نعمتالله را خوش دارم، خاصه «بوتیک»اش را؛ یک ساموراییِ وطنی که تا عمقِ جانت نفوذ میکند. اما راستش، حالا چیزهای دیگری از حمید آموختم که لزوماً نمیتوان آنها را از فیلمها یاد گرفت؛ جز اینکه آدمِ پشتِ فیلم، عینِ خودش باشد. ادا و اطوار درنیاورد. بودنش، حرفهایش، حتی سکوتش چنان بر دیگران اثر بگذارد که تو با توانِ زیاد برگردی تا جان بدهی به آدمهایت، در فیلمهایت، که عینِ خودت باشند؛ اصلاً خودت باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- تیمِ «رُفیش» را حذف کن!
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- جشنواره مصری به «کارون – اهواز» جایزه داد
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد





