سینماسینما، محمد حقیقت
چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند، و چه کسانی آنرا خواهند برد؟! مراسم نود و ششمین دوره اسکار، روز دهم مارس، همین یکشنبه در لس انجلس برپا خواهد شد، و میلیون ها نفر در سراسر جهان از طریق رسانه های گوناگون، تلویزیون ها، فضای مجازی و غیره انرا دنبال خواهند کرد. این مراسم سالهاست که بشکل وسوسه انگیزی مورد توجه رسانه های سینمایی، بویژه امریکا، اروپا و غیره قرار گرفته، و برخی از کارشناسان و منتقدین در روزهای پیش از مراسم شروع به نظر دادن و گمانه زنی هم کرده اند.
مجلاتی مثل ورایتی، حتی به دو شکل به این پدیده اسکار می پردازند، و نظر خود را که چه فیلمها و هنرمندانی باید اسکار بدست آورند، از یک طرف، و اینکه طبق پیش بینی آنها، کدام یک از این آثار اسکار خواهند گرفت را از هم مجزا پیش بینی می کنند. در سال ۲۰۲۳، بدون شک در زمینه سینمای امریکا و بین الملل سال پر باری را پشت سر گذاشتیم که این گمانه زنی ها را سخت تر از گذشته کرده است، با این حال من هم به سهم خود وارد این بازی انتخاب بهترین ها بنظر خودم می شوم. اینکه عصر یک شنبه آینده در مراسم اسکار چه کسانی جوایز را بدست خواهند آورند، بماند تا روز مراسم، و بحث و نظرها باشد برای بعد از آن. اما آنچه دلخواه من است و دوست دارم جایزه بگیر باشد را در چندین رشته بر می شمارم.
در بین کاندیداهای نهایی که از سوی کمیته انتخاب با رای کارشناسان امریکایی و همچنین بین المللی از سراسر جهان انتخاب شده اند علاقمندی من در رشته های زیر متوجه این آثار است: بهترین فیلم: «اوپنهایمر» – اثر کریستوفر نولان – بهترین سناریو اریژینال: « آناتومی یک سقوط» نوشته ژوستین تریه و آرتور حراری – بهترین کارگردانی:«اوپنهایمر» – بهترین مونتاژ: « قاتلین ماه کامل » از تلما شونماکر- بهترین بازیگر مرد: «برادلی کوپر» برای مایسترو – بهترین هنرپیشه زن: «لی لی گلادسون» برای قاتلین ماه کامل – بهترین فیلمبرداری : « مایسترو» و اوپنهایمر بطور مشترک – بهترین فیلم بین المللی(خارجی زبان): « محدوده موردنظر» اثر جاناتان گلیزر ( انگلیس) به طور مشترک با « کلاس معلم ها» ساخته ایلکر چاتاک (آلمان) – بهترین صدا: «مایسترو» اثر برادلی کوپر – بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «اونیفورم ما» از ایران ساخته یگانه مقدم – بهترین سناریو اداپتاسیون: «منطقه مورد نظر»
در مورد بقیه رشته ها به سایت های هالیوود ریپورتر، واریتی، مجله فیلم فرانسه، اسکرین و بقیه رسانه ها نگاهی بیاندازید تا از نظر آنها هم مطلع شوید. در این فاصله مانده به مراسم، گمانه زنی ها همچنان ادامه خواهد داشت.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- پریدن از این شاخه به آن شاخه/ نگاهی به فیلم جدید مرجان ساتراپی
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود