سینماسینما، محمد حقیقت
چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند، و چه کسانی آنرا خواهند برد؟! مراسم نود و ششمین دوره اسکار، روز دهم مارس، همین یکشنبه در لس انجلس برپا خواهد شد، و میلیون ها نفر در سراسر جهان از طریق رسانه های گوناگون، تلویزیون ها، فضای مجازی و غیره انرا دنبال خواهند کرد. این مراسم سالهاست که بشکل وسوسه انگیزی مورد توجه رسانه های سینمایی، بویژه امریکا، اروپا و غیره قرار گرفته، و برخی از کارشناسان و منتقدین در روزهای پیش از مراسم شروع به نظر دادن و گمانه زنی هم کرده اند.
مجلاتی مثل ورایتی، حتی به دو شکل به این پدیده اسکار می پردازند، و نظر خود را که چه فیلمها و هنرمندانی باید اسکار بدست آورند، از یک طرف، و اینکه طبق پیش بینی آنها، کدام یک از این آثار اسکار خواهند گرفت را از هم مجزا پیش بینی می کنند. در سال ۲۰۲۳، بدون شک در زمینه سینمای امریکا و بین الملل سال پر باری را پشت سر گذاشتیم که این گمانه زنی ها را سخت تر از گذشته کرده است، با این حال من هم به سهم خود وارد این بازی انتخاب بهترین ها بنظر خودم می شوم. اینکه عصر یک شنبه آینده در مراسم اسکار چه کسانی جوایز را بدست خواهند آورند، بماند تا روز مراسم، و بحث و نظرها باشد برای بعد از آن. اما آنچه دلخواه من است و دوست دارم جایزه بگیر باشد را در چندین رشته بر می شمارم.
در بین کاندیداهای نهایی که از سوی کمیته انتخاب با رای کارشناسان امریکایی و همچنین بین المللی از سراسر جهان انتخاب شده اند علاقمندی من در رشته های زیر متوجه این آثار است: بهترین فیلم: «اوپنهایمر» – اثر کریستوفر نولان – بهترین سناریو اریژینال: « آناتومی یک سقوط» نوشته ژوستین تریه و آرتور حراری – بهترین کارگردانی:«اوپنهایمر» – بهترین مونتاژ: « قاتلین ماه کامل » از تلما شونماکر- بهترین بازیگر مرد: «برادلی کوپر» برای مایسترو – بهترین هنرپیشه زن: «لی لی گلادسون» برای قاتلین ماه کامل – بهترین فیلمبرداری : « مایسترو» و اوپنهایمر بطور مشترک – بهترین فیلم بین المللی(خارجی زبان): « محدوده موردنظر» اثر جاناتان گلیزر ( انگلیس) به طور مشترک با « کلاس معلم ها» ساخته ایلکر چاتاک (آلمان) – بهترین صدا: «مایسترو» اثر برادلی کوپر – بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «اونیفورم ما» از ایران ساخته یگانه مقدم – بهترین سناریو اداپتاسیون: «منطقه مورد نظر»
در مورد بقیه رشته ها به سایت های هالیوود ریپورتر، واریتی، مجله فیلم فرانسه، اسکرین و بقیه رسانه ها نگاهی بیاندازید تا از نظر آنها هم مطلع شوید. در این فاصله مانده به مراسم، گمانه زنی ها همچنان ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- «۱۳ روز ۱۳ شب»؛ فیلمی فرانسوی به شیوه هالیوودی
- آکادمی اسکار بهدنبال ملغمه بینالمللی میگردد؟
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، در مدرسه فیضیه قم چه دیدم؟
- «صراط»؛ فیلمی که از سوی داوران کن نادیده گرفته شد
- فردای نخل طلا
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- «احساس باارزش» ارزش نخل طلا را دارد
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- پرتره فساد و جنون
- پیتر جکسون و سه فیلمنامه جدید؛ خالق «ارباب حلقهها» بازنشسته نشده است
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد