سینماسینما، حمید باباوند
حضور کوتاه رضا رویگری در فیلم شادروان را مقایسه کنید با حضور محسن قاضیمرادی در سریال هیولا تا ببینید کارگردان چطور میتواند از هر بازیگری در موقعیت خودش بازی بگیرد. رضا رویگری نمیتواند حرکت خاصی انجام دهد. بدنش یارای بازی ندارد. فقط توی جایش خوابیده و از این پهلو به آن پهلو میشود. توان دیالوگ گفتن هم ندارد اما حسین نمازی با دکوپاژ عالیاش توانسته از رضا رویگری بازی خاطرهانگیزی بگیرد. پیرمردی که دچار بیماری قند است، اما نمیتواند از خوردن پیدرپی نانخامهای دست بردارد.
شادروان قرار نبوده موقعیت ملودرام بسازد. مرگ برایش فرصت کمدی است، نه آه و ناله و نقداجتماعی و درس اخلاقی. اگر مرگ در درام یا ملودرام قرار است راهی باشد برای نشان دادن اهمیت و اعتبار انسان، مرگ در کمدی شادروان کاتالیزور است. سرعتدهندهای که همهی اخلاقیات و سبک و سیاق روزانه به صورت یک قرص جمع و جور شده در خود دارد. بدبختیها با حجم بیشتری به زندگی حمله میکنند و باعث میشوند آن چه فراموش شود خود مرگ است.
همانطور که توقع نداریم چوب دست هریپاتر از نظر کارکرد و اعتبار شبیه عصای موسا باشد، نباید از شادروان هم نقد فقر را توقع داشته باشیم، کار این فیلم نشان دادن حجم حماقتهای سنتی و سبک زندگی در برخورد با این پدیده است. به آن میخندیم اما شاید دفعه بعدی که تصمیم گرفتیم پشت سر خانوادهی داغدار به خاطر انتخاب نوع پذیراییشان از مهمانها حرف بزنیم، یادمان بیاید که توی این فیلم چه تصویری دیدهایم. مگر میشود صحنهای که یکی میآید وسط خانوادهی داغدار و از آنها لباس و خوراکیهای چنین و چنان میطلبد را فراموش کرد یا مثلا صف انتظار دستشویی را یا این که همه میشوند میداندار و میخواهند مدیریت کارها را به دست بگیرند؟ میخندیم و یادمان میآید چقدر در آن لحظات عصبی شده بودیم. میخندیم و غصه میخوریم که چطور همدردی، گمشدهی حضور آشنایان در این آیینها است. میخندیم و فراموش میکنیم. چون این لحظات ماندگار نیستند. حسین نمازی به شکل فوقالعادهای انگار دوربین مخفی گذاشته و رفتارهای معمول اما غیرمنطقی ما در این لحظات را ثبت و ضبط کرده و با آگراندیسمانی نشانمان میدهد. این صحنهها اگر در فضای اینستاگرام بودند، میشدند میم، اگر در فضای تلگرام و واتزاپ بودند میشدند گیفت و اگر در فضای اپرا بودند، میشدند موومان.
بازیگران مکمل موتور محرکهی این فیلم هستند. رضا رویگری، بهرنگ علوی و رویا تیموریان.
بهرنگ علوی و رضا رویگری باید به عنوان بازیگران نقش مکمل مرد اسمشان به فهرست کاندیداهای جشنواره چهلم فجر اضافه میشد. بهرنگ علوی شاید بینظیرترین بازی خود را تا امروز به نمایش گذاشته باشد. لحن و اجرای خوب او را وسط خالیبندیها به یاد بیاورید. تکه کلام «یه دایی هم بزن تنگش» را به یاد بیاورید با سبک و سیاقی که قطعا توقع آن لحظه نیست، اما مثل گونهای از سرمایهگذاری کوچک برای آینده میماند. میشود لحظات حضور بهرنگ علوی در فیلم شادروان را بارها دید و هر بار هم مثل دفعه اول به آن خندید.
رویا تیموریان انگار دوباره به اوج برگشته است. بازیاش نه آنقدر اغراق شده است که از متن کنده شود و نه آن قدر سرد است که به هیچ کسی نچسبد. انسانی که وقتی قرار است بزرگتر باشد، متین است و سنگ زیرین آسیاب. زنی که وقت متلکپراندن، نیشدار است و دقیق. خواهری که بلد است با ایرادهای برادرش کنار بیاید. مادری که میداند چطور خطاهای قابل گذشت بچههایش را ندیده بگیرد. همسری که میتواند با اشتباهات و حماقتهای شوهرش بسازد و هیچ کدام اینها مانع آن نیست که خودش باشد و در لحظههایی همه را فراموش کند و فقط در حال خودش باشد. رویای تیموریان چنان اوج گرفته است که میتواند همهی این لحظات را بازی کند بیآن که بیننده احساس کند بازی او با این همه لحظات نامتقارن یکدست نیست.
فقر در شادروان نه مایهی مباهات است و نه باعث انحطاط. نه مثل آثار مجید مجیدی و نه شبیه کارهای سعید روستایی. فقر در شادروان درست مثل سینا مهراد است که لباس مارادونا میپوشد، اما بلد نیست حتی در حد بچههای کنار خیابان پا به توپ شود. لباس غرق عرقی که قرار نیست نشانهی مهارت و تمرین باشد. فرزندی که وقتی قرار است هدیهای بدهد میشود نانخامهایهایی که قاتل پدر هستند. شادروان یک اثر بکر است که شوخیها و موقعیتهای کمدیاش را از میان صفحههای شبکههای اجتماعی و جوکهای جنسی بیرون نیاورده است. یک اثر اورژینال است که نشان میدهد حسین نمازی میان مردم واقعی کوچه بازار زندگی میکند، نه در فضای مجازی!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- راهیابی مستند «هما» به جشنواره ملبورن
- «سیاهچاله» از اول اردیبهشت در فیلمنت
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- نسخه ویژه نابینایان «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران منتشر میشود
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- به مناسبت سومین سالگرد تاسیس سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور منتشر میشود
- نسخه ویژه نابینایان سریال «یاغی» با صدای محسن بهرامی منتشر میشود
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- ریما رامینفر، «جدایی نادر از سیمین» را برای نابینایان روایت میکند + تیزر
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو