سینماسینما، محمد تقیزاده
ضد دومین ساخته امیرعباس ربیعی بعد از فیلم خوب لباس شخصی است که هر دو در گونه سیاسی و در ارتباط با تاریخ معاصر ایران ساخته شدهاند.
ضد با تمهیدی درست و استراتژی بخردانه، اتمسفر و مسیر داستان را در قالب یک قصه عاشقانه پیش میبرد و از ابتدا نیز تمرکز خود را بر این الگو گذاشته و اطلاعات مختلف درباره گذشته و انگیزه شخصیتهایش ارائه میدهد. در کنار این داستان عاشقانه و به خاطر دلمشغولی و علاقه شخصی کاراکتر مرد داستان، با فضای سیاسی دیگری روبرو میشویم که برشی تاریخی از مواجهه حزب جمهوری و خرابکاریهای منافقین در اوایل انقلاب را به تصویر میکشد. فیلم در این تبیین و پیشبرد داستان تاحد زیادی موفق عمل میکند و عاشقانههای فیلم و لحن و فضای آرام و ظریف آدمها در مقابل تنشهای اجتماعی و سیاسی جامعه، پارادوکسی جذاب و همراهکننده برای مخاطب به ارمغان میآورد.
مشکل از جایی شروع می شود که سازندگان میخواهند بخشهای مرتبط به بمبگذاری در دفتر حزب و همچنین شمایل شهید دکتر بهشتی را به ترسیم درآورند. اینجاست که کمیت فیلم لنگ میزند و جنبههای سفارشی و ایدئولوژیک جای خود را به وجوه داستانگویی و درامپردازی فیلم میدهد. موسیقی سخاوتدوست در هنگام ورود شهید بهشتی به دفتر حزب با نوایی دراماتیک تغییر میکند و از این به بعد روند اتفاقات و کنشها با ایرادات زیادی روبرو میشود. گویی فیلمساز با ورود شهید بهشتی قراراست انقلابی در تماشاگر ایجاد کند و حجم بالای موسیقی و روند سریع رویدادهای بعد از آن، گواه اصلی این شتابزدگی، سرهم بندی و همچنین شلختگی در داستان است. به طوریکه یک سوم پایانی فیلم به طور قابل توجهی سطحی، سریع و غیرقابلباور میشود و کاشتههای اولیه فیلمساز در نهایت برداشت نمیشود.
در نهایت، ضد را میتوان اثری سرگرمکننده برای مخاطب عام دانست که اگر مسیر اولیه خود را ادامه میداد میتوانست به فیلمی موفق و کامل تبدیل شود. ضد را میتوان مصداق بارز یک اثر هدر رفته دانست که سفارش و تزریق ایدئولوژی به یک اثر هنری و نابودی آن را به خوبی نمایش داده است. فیلمی خوش ریتم با بازیهای سمپاتیک و باورپذیر که در بخشهای پایانی و به دلیل تاکید سازندگان برای حضور یک شخصیت برجسته سیاسی و تبیین اتفاقات روز هفتم تیر، مسیر و سر و شکلش منحرف شده و نتیجهای ناامیدکننده دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
آخرین ها
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت