سینماسینما، امیرعلی نصیری
فیلم «بتمن»، به کارگردانی مت ریوز، محصول ۲۰۲۲
قاتلی زنجیرهای به نام ریدلر، شروع به قتل شخصیتهای شهر گاتهام میکند؛ شهری که فیلم اطلاعات زیادی دربارهاش به ما میدهد و حضوری پُررنگ (به مثابه یک شخصیت) دارد. بتمن (که خود را انتقامجو مینامد) پلیس را در زمینه تحقیق در این ماجرا کمک میکند و در این اثنا، با گذشته خانوادهاش بیشتر آشنا میشود. زن گربهای (کتوومن)، پنگوئن (با چهره جدیدی از کالین فارل) و جوکر شخصیتهای دیگری هستند که از دل کتابهای مصور به این فیلم آمدهاند.
مت ریوز که پیشتر با ساخت مجموعه فیلمهای سیاره میمونها شناخته شده بود، کار دشواری پیش روی خود داشته است؛ او پس از قریب به یک دهه و پس از سهگانهای که کریستوفر نولان ساخته و بسیاری آن را موفقترین بتمن سینما میدانند، دست به بازسازی (ریبوت) این شخصیت زده است. او رویکرد متفاوتی نسبت به نولان برگزیده و چهره جدیدی از بتمن را به ما نشان میدهد که بیشتر در مقام کاراگاهی تلخمزاج ظاهر شده و یادآور فیلمهای هفت یا زودیاک از فینچر است.
سبک بصری که مت ریوز برای فیلم انتخاب کرده، فضایی تیره و تار، وهمآلود، شهری ابری و رنگمایههای نارنجی است که گاهی به زرد و گاهی به قرمز متمایل میشود. او ـ ضمن آگاهی از مقایسهای که با سهگانه نولان میشود ـ در کارگردانی نهایت تلاش خود را کرده و دست به ابداعهایی هم زده است؛ مانند تکنیکی که جایگزین کروماکی شده و از تلماسه و مجموعه مندلورین میآید یا اتصال دوربین به شخصیت یا خودرو در نماهای حرکتی. ولی همچنان معتقدم که نولان به لحاظ تکینیکی موفقتر عمل کرده است؛ صحنه تعقیب و گریز تریلی در هر دو فیلم، مثال خوبی برای مقایسه است.
در زمینه بازیگری و همسو با سایر فیلمهای معاصر هالیوود، شاهد حضور اقلیتها هستیم؛ ستوان گوردون (جفری رایت) که هنوز به مقام کاراگاهی نرسیده، کتوومن (زویی کراویتز) که پا جای میشل فایفر، هالی بری و آن هاتاوی گذاشته و سرانجام نامزد شهرداری (جیمی لاوسون) نمونهای از بازیگران رنگینپوست هستند؛ با این حال، معتقدم ستاره فیلم پل دانو (متخصص نقشهای مکمل) است که احتمالاً در فصل جوایز اسمش را زیاد خواهیم شنید.
این یادداشت را با مونولوگی از بتمن (رابرت پتینسون) به پایان میبرم: «انتقام گذشته را عوض نمیکند؛ نه گذشته من و نه گذشته هیچکس دیگری را. مردم به امید نیاز دارند، به اینکه بدانند کسی بیرون منتظر آنهاست. زخمهایمان میتوانند ما را نابود کنند. حتی بعد از اینکه ظاهراً بهبود پیدا کردهاند؛ ولی اگر از آنها جان سالم به در ببریم، میتوانند ما را دگرگون کرده و توان مقاومت به ما بدهند.».

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سریال «پنگوئن»؛ بهای زنده بودن در کابوسی اکسپرسیونیستی
- هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن معرفی شدند
- بازیگر جدید فیلم بونگ جون هو معرفی شد/ استیون ین در یک فیلم علمی تخیلی
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- سینماسینما/ تلخ اما گیرا/ یادداشت هالیوودریپورتر بر فیلم «بتمن»
- با محدودیتهای کرونایی؛ فروش سینماهای چین به پایینترین حد رسید
- فیلمبرداری «بتمن» تمام شد
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- «بتمن» دوباره متوقف شد
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- اکران «بتمن» به تعویق افتاد/ اعلام تغییرات در زمان اکران فیلمهای برادران وارنر
- کرونا سد راه «بتمن» شد/ ابتلای رابرت پتینسون به کووید ۱۹
- مایکل کیتون بار دیگر در نقش بتمن ظاهر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- داستانی که در زندان اتفاق میافتد؛ دیمین شزل نقش اصلی فیلمش را به دنیل کریگ پیشنهاد داد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «در آغوش درخت» به اکران آنلاین رفت
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر