سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- اینکه ده کارگردان برتر تاریخ سینمای ایران، برای فیلمشان و اغلب در نقش اصلی، از یک بازیگر استفاده کنند، آن بازیگر طبعا و حتما، نخبه و نابغه است. از نقشآفرینی در فیلم مادر علی حاتمی گرفته تا نقش کارگردان در فیلم زیر درختان زیتون ساخته عباس کیارستمی، و به اینها اضافه کنید همکاری با داریوش مهرجویی در آقای هالو، محمد رضا اصلانی در شطرنج باد، رخشان بنی اعتماد در پول خارجی، ابراهیم گلستان در خشت و آینه، فرخ غفاری در شب قوزی، محسن مخملباف در ناصرالدین شاه آکتور سینما ،ناصر تقوایی در صادق کرده و … ده ها نقش ماندگار.
۲- در فیلم کیارستمی فرد مهربانی است و در مادر علی حاتمی، یک لپمن به معنای مطلق کلمه، در رگبار بهرام بیضایی یک مدیر اتو کشیده است و در پدر سالار یک دیکتاتور نامهربان. و همه اینها را یک نفر بازی کرده و این تنوع نقش، ستودنی است و بی نظیر. مگر بهتر از بیضایی و کیارستمی و مهرجویی و گلستان و تقوایی و … میان فیلمسازان تاریخ سینمای ایران داریم؟ پس یک نوع خصلت، یک نوع استعداد، یک فن بیان درجه یک و یک زبان بدن عالی می تواند از او بازیگر طلایی کارهای این فیلمسازان بسازد.
۳- در مدیومی دیگر او را ارزیابی کنیم. در سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی که به نظر خیلی از منتقدان، بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران است یا سریال پدرسالار که خیلی از مخاطبان عام، هنوز هم او را با آن شمایل می شناسد. جزئیات دو شخصیت با دو ظرفیت و پتانسیل مختلف با دو کارگردان از دو نسل و با دو نوع مدیریت در تلویزیون، بحث این یادداشت نیست ولی اینکه برای خودت تیپ بسازی و مدام از تیپ خارج شوی، برای خودت لمپن شوی و بعد تبدیل شوی به یک نظامی، نبوغ می خواهد که به زعم نگارنده، با استناد بر کارنامه کشاورز، میان هم نسلانش، فقط او این خاصیت را داشت.
۴- باید نوع هدایت متنوع بازیگری در کارگردانان مختلف را بدانید تا دریابید چگونه توانسته بود خود را با آنها و جهان بینی آنها انطباق دهد. جهان بینی ساده اما عمیق کیارستمی مثلا فرق می کند با نگاه فلسفی که مهرجویی دارد، یا نگاهی که بنی اعتماد در مقام یک جامعه شناس ظاهر می شود یا کسی مثل ناصر تقوایی که یک دانشگاه سینمایی است و استاد داستانگویی. کشاورز خود را با همه این فیلمسازان انطباق داده و این یکی از اصول مهم بازیگری است، اینکه خودتان را دست کارگردان بسپارید.
۵- حالا محمد علی کشاورز را با این کارنامه شورانگیز و بی نظیر و پرافتخار از دست داده ایم. و پیام های تسلیت پشت سرهم! اما به گواه یکی دوباری که با او برخورد داشتم، مهربانی بی نظیری هم داشت و به استناد کارنامه بی حاشیه اش، می توان او را یک الگو برای انسان بودن، شریف بودن و معتبر بودن هم دانست و چه حیف که تازه به دوران رسیده های این روزها که خود را بازیگر می نامند، به فکر افزایش فالوئر در اینستاگرام هستند، در حالیکه، یک ساعت مصاحبت و هم نشینی در کنار کشاورزها و علی نصیریان ها و … یک مستر کلاس بازیگری است و باید یاد بگیرند که تاریخ و زمان قضاوت خواهد کرد که چه هنرمندی بودید و هستید، نه اینستاگرام و دستمزدهای چند میلیاردی و … امثال محمدعلی کشاورزهایی که زنده هستند را بیشتر دریابیم. یادش مانا و گوارا.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- وقتی عدنان «باشو» شد
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن