سینماسینما، لیلا علیپور
انسانها در تمام ابعاد زندگی از حقوق برابر برخوردارند. تحقق این مهم دشوار و پیچیده ست اما مهم این است که جوامع به طور سیستماتیک در راه رسیدن به این مقصد باشند. سینمای ایران متعلق به همه مردم ایران است و جشنوارههایش هم. مرکز گرایی گاه ناگزیری که در امر برپایی جشنوارههای مهم سینمایی دیده میشد، امسال دچار تحول و دگرگونی باز ناگزیر شد. این که هر کس در هر گوشه از ایران به فیلمهای جشنواره سینماحقیقت دسترسی داشته باشد را شیوع کرونا پیش پای مسوولان گذاشت. تدبیری که شاید باید پیشتر قبل از اینکه مادر طبیعت به کار درس دادن به انسانها با پشتکار و بیوقفه مشغول شود، اندیشیده میشد. بسیاری از کارگردانان ایرانی زاده شهرهایی غیر از پایتخت هستند، که حتی اگر این هم نبود حق تمامی افراد است که به امکانات گوناگون دسترسی داشته باشند. در کشوری که بخش بزرگی از آن به اینترنت کارآمد دسترسی ندارند و حتی از ابتدایی ترین امکانات مانند آب آشامیدنی سالم محروم هستند، دسترسی به امکان تماشای فیلمهای جشنوارهها شاید بیدلیل به نظر برسد اما بی معنی نیست. معنای آن تلاش برای رسیدن به جامعه ای برابر برای همه است حالا در هر حوزه و زمینهای که امکانش فراهم باشد.
اینکه در جشنواره فیلم فجر هم شاهد نمایش آنلاین باشیم که محال است؛ گویا زیرساختها فراهم نیست! باید برای روزی آماده شد که طبیعت درسی دیگر برای بشر مهیا کند تا لزوم فراهمآوری زیرساختها -هر چند در شرایط فعلی کار دشواری ست- هم بر مسوولان معلوم و واجب شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با افسر اسدی/ از جشنواره هشتم تنها یک سیمرغ برایم به یادگار ماند
- پوستر انیمیشن «پسر دلفینی» منتشر شد
- فهرست فیلمهای متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر منتشر شد
- چند خوشه طلایی از یک گندمزار/ نگاهی به چند فیلم مستند که در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمدند
- مستند جدید مارتین اسکورسیزی از ژانویه عرضه میشود + تیزر
- جشنواره حقیقت روی میز نقد «نردبان»/ گفتوگو با کارگردان بهترین فیلم جشنواره در شبکه مستند
- اکران «کودتای ۵۳» در آمریکا و اروپا/ اکران آنلاین در ایران از ۱۷ دی
- گزارش اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت»/ «جاهای خالی پر شود»؛ بهترین فیلم جشنواره
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ مستند «کودتای ۵۳»، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
- اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت» را در کدام پلتفرم ببینیم؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- پیام تصویری فردریک وایزمن به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت
- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی: برگزاری آنلاین موجب استمرار در حیات سینمای مستند شد
- مراسم نکوداشت منوچهر طیاب برگزار شد/ فیلمسازی از نسل عقلانیت
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش تصویری از فیلم «روزی روزگاری آبادان»
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «لاکپشت و حلزون» به جشنواره فیلم فجر نرسید
- روایت تصویری از روز خونین تاریخ آمریکا در «به اضافه مستند»
- «روزی روزگاری آبادان» آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- نایب رئیس مجلس: رئیس صداوسیما در اسرع وقت اهانت به قوم کرد را مورد رسیدگی قرار دهد
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- پوستر «سه روز و سه قتل» رونمایی شد
- سینماسینما/ ژاک برال کارگردان ایرانی-فرانسوی درگذشت
- سکانس طلایی/ ابله
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- معرفی برندگان جوایز فیلم مستند «ایدا»/ جایزه بهترین مستند برای فیلمی به تهیهکنندگی اوباما
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- «سیاه باز» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
- شایعهها درست نیست/ تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است
- فرهادیگرایی ِ افراطی؛ گمراهی در تقلید یا چگونه فیلمهای تلخِ آزاردهنده میسازیم!
- گفتوگو با افسر اسدی/ از جشنواره هشتم تنها یک سیمرغ برایم به یادگار ماند
- مهلت ارسال آثار به جشنواره هنر زنده است تمدید شد
- پادشاهی فرم
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- مریم سعیدپور برنده جایزه طلایی مسابقه عکس میهودو شد
- میخوام دیده بشم، به هر قیمتی
- «سرزمین آوارهها» همزمان بهصورت پردهای و آنلاین اکران میشود
- کوتاه درباره بازی با حلقه زمانی/ اگر مرگی در کار نبود
- تعداد فیلمها در فهرست اولیه بخش بینالملل اسکار ۲۰۲۱ افزایش یافت
- آغاز عرضه آنلاین انیمیشن کوتاه «جبیر»
- ثبت زندگینامه «افسانه بایگان» در موزه سینما + ویدئو