سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بی همه چیز؛ جذاب و پرکشش است
«بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرائی که پیش از این فیلم «سد معبر» از او همزمان مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما قرار گرفته بود از همان دست فیلم هایی است که به خوبی مخاطب را با داستان غیر قابل پیش بینی و در عین حال جذابش تا پایان فیلم همراه می سازد.
فیلمنامه مهندسی شده محسن قرایی و محمد داودی که اقتباسی از داستان «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات است در کنار تدوین با ضربآهنگ مناسب و فراز و فرود دلنشین داستانک های فیلم در کنار خط اصلی داستان، «بی همه چیز» را به اثری دیدنی تبدیل کرده است.
طراحی صحنه و لباس در کنار فیلمبرداری خوب و بازی های یکدست بازیگران از دیگر امتیازات فیلم است.
نکته جالب توجه فیلم به نظرم انتخاب عنوان غیر تکراری جذاب و در عین حال پرمعنا و در خدمت فیلم ، عنوان آن است یعنی «بی همه چیز».
رمانتیسم عماد و طوبا و چند توصیه اخلاقی
کاوه صباغ زاده بعد از نخستین تجربه موفق فیلمسازی اش «ایتالیا ایتالیا» این بار هم با دستمایه قرار دادن مناسبات زناشویی تلاش داشت با نگاهی فانتزی حقایقی گاه کوچک اما تاثیر گذار زندگی مشترک را به تصویر بکشد.
فیلمساز اگر در ایتالیا ایتالیا با نگاه کم رنگ روانشناسانه تلاش کرده بود در فضایی مفرح و واقع بینانه و گاه تلخ داستانش را تعریف کند اینبار اما در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» خوشبینانه و شاد راوی داستان بود و این شاید تنها تفاوت عمده دو فیلم باشد.
صباغ زاده برخلاف فیلم نخستش نتوانست بستری مناسب برای جهان فانتزی فیلمش ایجاد کند در نتیجه فیلم تبدیل شد به اثری درباره روابط یک زوج جوان با چندین پیام گل درشت اخلاقی.
تنها امتیاز فیلم وجه اقتباسی فیلمنامه آن بود که فیلمساز بر اساس کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن نویسنده سوئیسی – انگلیسی با برداشتی کاملا آزاد نوشته بود. که البته ردی پررنگ از کتاب دوباتن در داستان فیلم نبود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- افتتاح مراسم روز جهانی زنان در اسپانیا با «شیار۱۴۳»
- اعلام ترکیب نهایی فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ به فردا موکول شد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دهم
- نتفلیکس «چشم آبی روشن» را خرید
- صدابردار فیلم «سرزمین آوارهها» خودکشی کرد
- چرا هنرمندان در اولویت دریافت واکسن نباشند؟
- پلاک ۱۴۰۰ با المان های نوروزی در رادیو
- معرفی برندگان جوایز گویا/ اسکار اسپانیا به «دختران» رسید
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- نظامنامه اکران ۱۴۰۰ فردا نهایی میشود/ آغاز اکران نوروزی از ۲۰ اسفند
- سکانس طلایی/ شاهدی برای تعقیب
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- «تابوی لیرو» آماده نمایش شد/ نفرین شکار
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- در رادیو با هم حرف بزنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- بروس ویلیس و لوک ویلسون در «کوچه بنزین» همبازی شدند/ تعقیبوگریز در شهر
- «کولبرف» روی میز تدوین
- معرفی برگزیدگان جشنواره برلین ۲۰۲۱/ خرس طلایی به رومانی رسید
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- گفتوگوی ورایتی با بهتاش صناعیها و مریم مقدم درباره «قصیده گاو سفید»/ تصویری متفاوت از زن ایرانی
- خمسه : کار در روزگار کرونایی سخت است/ دستمزد کار قبلی ام را هنوز دریافت نکرده ام
- حمید بهرامیان کارگردان چوب خط : باید منتظر واکنش مخاطب بمانیم
- روزنامه جام جم : «دورهمی» دیگر آن برنامه جذاب و تاثیرگذار سابق نیست