سینماسینما، حبیب باوی ساجد
طی سالها، چندین بار پیرامون این صحنه نوشتهام و هر بار که عکس یا فیلم مربوط به این صحنه را ببینم، همچنان برایم تازگی دارد، همچنان میتوانم یاد بگیرم که رفاقت ورا و فراتر از جایگاه انسانها و سینما و هنر است. چیزی در رفاقتهای صادقانه است که نمیتوانی حساش کنی، مگر این که زندگیاش کرده باشی. طعم چنین رفاقتی را نمیتوان در هر میکدهای چشید؛ درست مثل طعم باران وقتی بیهوا بر لبت بنشیند. آب همان آب است، اما طعم باران چیز دیگری ست. باری، برای من که طی این همه سال برای آموختن کوشیدهام به زندگی نگاه کنم، این ویدیو خود فراز مهمی از زندگی سینمایی و هنری ست؛ مهم از این رو که بیاموزیم چگونه حرمت گذشتهای که با دیگری داشتهایم را پاس بداریم. وقتی «عباس کیارستمی» در مرز کهنسالی و علیرغم این که نه غم نان دارد و نه غم نام، خود به «مسعود کیمیایی» تلفن کند که: میخواهم سکانس تیتراژ فیلمت را بسازم و در سرما و باران با یک دوربین و سه پایه از این سو به آن سو بپرد تا تصاویر دلخواهاش را برای فیلم رفیقاش بگیرد، این دیگر در هیچ کتاب و فیلم و تئوری نوشته نشده است، جز در قاموس ناخوانده و نادیده، اما زندگی شده «رفاقت». بدا به حال آنانی که طعم رفاقت را نچشیدهاند تا طعم خوش این ویدیو را با جان نوش کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
- انقراض ژانر عاشقانه
- «کپی برابر اصل» کیارستمی در جمع برترین فیلمهای فرانسوی قرن ۲۱ از نگاه مجله ایندیوایر
- روزی که پرویز صیاد به کیارستمی گفت فیلمساز حکومتی
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- تغییر نسخه جشنوارهای «خائن کشی» برای اکران عمومی
- مروری بر حضور سینمای ایران در جشنواره کن؛ از «زیر درختان زیتون» تا «برادران لیلا»
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- تهران مخوف و جسدهای شیشهای/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- لذت بردن از اجزای فیلم/ نگاهی به موسیقی «خائنکشی»
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- ایستاده در غبار/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
آخرین ها
- در نشست رسانهای مطرح شد؛ اکران فیلمهای برگزیده ۲۰ سال جشنواره پویانمایی تهران/ خودکفا میشویم
- خطاب به معاون دادستان کل کشور نگاشته شد؛ نامه دبیر ستاد امر به معروف درباره «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳»
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر منصوب شد
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- دومین جشنواره فیلم کرمان افتتاح شد
- ویژه برنامه «سینما خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- معرفی چهار بسته ویژه و استثنایی رومینگ همراه اول در امارات
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سرویس سفر و گردشگری اپلیکیشن «اوانو» راهاندازی شد
- شناسایی افکار منفی برای دوستداران کتاب
- حقایقی درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه سالروز تولد او:قصه گوی آدمهای گمنام
- نمایش «اول شخص مفرد» / گزارش تصویری
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- با فرومایگان چه باید کرد؟
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ونجلیس، آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت
- نشست تخصصی اولین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۱)