سینماسینما، مجید موثقی*
«برف آخر » ساخته امیر حسین عسگری در چهلمین جشنوراه فیلم فجر نظر خیلی از کارشناسان و مخاطبین جدی سینما را به خود جلب کرد. فیلمی که از فیلمبرداری خوبی بهره می برد، تابلوهایی زیبایی خلق می کند؛ اما همین میزان بالای زیبایی شناسی از معماری و داستان فیلم جلوتر افتاده و به این تلاش سخت و ستودنی لطمه زده است. انگار روایت و فضاسازی فیلم بیشتر بر عهده فیلمبردار و بازیگر آن است تا کارگردان. فیلمی که در زیر متن خود نگاهی انتقادی به انسان هایی دارد که برای بهره برداری در پی تخریب طبیعت و عناصر آن هستند، بویژه آنهایی که چیز زیادی از احیات وحش و حقوق حیوانات نمی دانند. از این نظر فیلم کارت پستال زیبایی از کوهستانی پر برف و گرگ هایی که زخم خورده انسان هستند را در برابر چشمان مخاطب قرار می دهد. لوکیشن هایی بکر و تصاویری زیبا که هر کدام به تنهایی عکس قابل تأملی هستند؛ اما آنچه در انتها از این فیلم ته نشین می شود به عمق نمی رسد؛ زیرا فیلم تلاش زیادی برای زیبا بودن از خود بروز می دهد و ریتم کند داستان به تدوینی با ضرباهنگی مناسب نمی رسد و با وجود این همه برف، گرمایی در روند داستان شکل نمی گیرد تا تماشاچی را با زیر متن فیلم درگیر کند و آنچه از فیلم باقی می ماند همان برف، گرگ، فیلمبرداری درخشان و بازی خوب امین حیایی است که چنین توانایی از او تا به حال دیده نشده بود. به قول هنرپیشه فقید ارمنی تبار، آکیم تامیروف «دوربین به بعضی از بازیگران آری می گوید و به بعضی دیگر نه» و در اینجا به حیایی یک بله خوب گفته است!
«برف آخر» کمی تداعی کننده فیلم «گرگ» ساخته فیلمساز فقید «مایک نیکولز» است. داستان فیلم «مایک نیکولز» با بازی درخشان «جک نیکلسون» و «میشل فایفر» حول شخصیت «ویل راندل» می گردد که به یک «گرگ آدم » تبدیل می شود. شخصیتی که تدریجا با تغییرات و ظاهر شدن مو در دستان و بدنش به گرکی تبدیل شده که مخاطب را با درامی «هارور یا ترسناک» مواجه می سازد. شاید در نگاه اول فیلم «گرگ» ربطی به فیلم «برف آخر» نداشته باشد، اما نقطه مشترک این دو فیلم، همان تغییراتی است که در دست و بدن شخصیت دامپزشک با بازی «امین حیایی»صورت گرفته است؛ همانگونه که در فیلم «گرگ» جهش و گرگینهگی به صورت فیزیکی صورت می گیرد، در برف آخر نیز دگردیسی تدریجی در سکانس های خیره شدن به دستان دامپزشک در حال شکلگیری است.
درست است که شاعرانگی تصاویر «برف آخر» اجازه ظهور ژانر ترسناک را به مخاطب نمی دهد، زیرا حضور شخصیت زن «مدافع محیط زیست» و درگیری احساسی او با دکتر کمی داستان را ملودرام می کند اما دگرگونی در نگاه سوبژکتیو یا ذهنی شخصیتِ دامپزشک، به نوعی تداعی کننده همان شخصیت «ویل راندل» در فیلم «گرگ» است که به صورت «ابژکتیو – عینی» تبدیل به یک حیوان می شود، دامپزشک نیز در برف آخر و در سرمایی طاقت فرسا که مغز استخوان را می ترکاند، عاشقانه به دیدار «گرگ آخر» می رود!
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد