سینماسینما، نغمه خدابخش
یک بیگ پروداکشن بیخاصیت
نام منیر قیدی یادآور فیلم اول این کارگردان «ویلایی ها» ست؛ فیلمی که مشخصا روایتگر قصه و وضعیت زنان در جنگ است. فیلمی با دغدغه های زنانه که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت. ویلایی ها نگاهی متفاوت به جنگ دارد و زنانی را به تصویر میکشد که در پشت جبهه چشم انتظار همسران و مردان خانه شان هستند. قیدی در فیلم تازه اش «دسته دختران» زنان و دخترانِ ویلاییها را به مرکز جنگ می آورد و قصد دارد شجاعت و جسارت آنها را رو در روی دشمن به نمایش بگذارد. او قهرمانان قصه اش را میان آتش و گلوله و خون رها میکند و به معنای واقعی رها میکند! این سرگشتگی و بلاتکلیفی به مخاطب نیز منتقل شده و سرگردان میان دود و خون حیران میماند. از دیدن صحنه های دردناک تنها ذهن آسیب میبیند و احساسات برانگیخته میشود که البته با دیالوگها و صحنه های بی منطق احساسات جریحه دار شده نیز کاربرد ندارد. دسته دختران، چند زن بی خاصیت را در بحبوحه جنگ و خونریزی نشان میدهد که نه قصهی کاملی از خود و گذشتهشان روایت مىکنند، که نتیجه اش میشود شخصیت پردازی ناقص، و نه جسارتی به خرج میدهند و کار خارق العاده ای در مقابله با دشمن و دفاع از شهر مىکنند. از طرفی از سوی مردان جنگنده کوچک شمرده شده و به دست و پا گیری متهم میشوند. فاجعه فیلم جایی شکل میگیرد که زن فرمانده که قرار است از دیگران قوی تر باشد و شجاعانه و جسورتر عمل کند، عملا زنی است با مشکلات روحی شدید، بدون قدرت تصمیم گیری در نقش یک فرمانده و سرگردان میان فضای ملتهب دست و پا میزند و هر چه بیشتر پیش مىرود ضعف بیشتری از او نمایش داده میشود چه بسا که نوع دیالوگ گفتن او و عدم حفظ راکورد در لحن و لهجه نیز به عدم باورپذیری این شخصیت الکن کمک کرده است. تنها نکته مثبت فیلم نقش آفرینی متفاوت و غافلگیرکننده «فرشته حسینی» است و تا حدی بازی «پانته آ پناهی ها»، که آن هم در جاهایی یادآور نقشهای پیشین اوست. «دسته دختران» بیگ پروداکشنی بی محتوا و ملغمه ای از تصاویر خشن و زجرآور و بهانه ای برای هدر دادن سرمایه های آنچنانی است.
حسادت زنانه یا حس مادرانه
سیدمرتضی فاطمی برای ساخت اولین اثرش موضوعی را انتخاب کرده که میتوانست با پرداختی بهتر و دقیقتر اثری قابل تامل باشد. کارگردان به جای داشتن فیلمنامه ای قابل قبول برای این سوژه حساس، بازیگرانی را انتخاب کرده تا به دیده شدن اثرش کمک کرده باشد. موضوع رحم اجاره ای موضوعی است کنجکاوی برانگیز که شخصیت زن باید قهرمان داستان باشد در حالیکه «بی مادر» ضعفهای زن را نشانه میگیرد و به دلیل عدم شخصیت پردازی، کاراکترها سرگردانند و نمیدانند چه میخواهند در عوض مردان قصه فهمیده و با شخصیتاند، منطقیاند و جایی که لازم باشد احساساتی. عاقلانه تصمیم میگیرند و عمل میکنند. روایت پا در هواست و هر دم گریزی به اتفاقی میزند که هیچ منطقی پشت آن وجود ندارد.
بی مادر به جای ارزش گذاشتن به شخصیت زن، او را بی احساس، بی منطق و احمق شمرده، حسادت او را به نمایش میگذارد و احساسات مادرانه را زیر سوال میبرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بنگلور شد
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- احتمال صفر شدن تولیدات هالیوود/ انجمن بازیگران آمریکا به اعتصاب رای داد
- اعتراض و اعتصاب کارمندان دیزنیلند پاریس
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- بورسیه تحصیلی همراه اول برای نخبگان رشتههای برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران
- فیلم کوتاه «کلاس جبرانی» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خالی شد
- انتقال تجربه فیلمسازی توسط محمدعلی باشه آهنگر در موزه سینما
- صدور پروانه نمایش برای چهار فیلم سینمایی
- «ویدیوگرامهای یک انقلاب» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- حامد سلیمانزاده داور یکی از بخشهای جشنواره کارلووی واری شد
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- حضور همراه اول در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تهران
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- حمایت برنده نوبل از امبر هرد
- «زیر سایه بلوط» به جلوههای ویژه بصری رسید
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش تازه
- «ابوالهولِ» ایرانی به کانادا میرود
- به دبیری حسن هندی؛ فراخوان هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران منتشرشد
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- نمایش فیلم سینمایی «ایرو» در نیویورک
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه