سینماسینما، فریبا اشوئی
رمانتیسیسم آن گونه که می شناسیم و از آن سراغ داریم، سبکی است احساسی که در تقابل با خِرَد محوری خلق شد. نوعی عیان سازی خویشتن انسان توام با گرایشاتی به سوی خیال و رؤیا.
رمانتیسم عماد و طوبا اما برخلاف عنوان پرطَمطَراقش، ربطی به این سبک و جریان لطیف و لایه های روانشناختی ظریف زیرین آن ندارد. فیلم علیرغم تلاش کارگردان برای حفظ ویترین در قالب سبک (نور، رنگ، طراحی صحنه و لباس و..)، در محتوا چنگی به دل نمی زند. چرا؟! شاید چون قصه اش تکراری است. کنش و هیجانی ندارد. ایرانیزه شدن داستان دوباتن، از اساس ارزش محتوایی آن را مخدوش ساخته است. رابطه طوبا و عماد هم همانند تمام روابط مرسوم زن و مرد، از همان جنس و عیار است و چیزی فراتر در آن وجود ندارد که آن را متفاوت و قابل توجه سازد. مرور فصل های زندگی این زوج هم، همه چیزش به روال است. ابتدا، میانه و جاده رو به پایانش. فیلم تنها با لحنی سرد و کم نمک راوی یک، یکی بود و یکی نبود قابل حدس است. هیچ رویداد یا نقطه عطف چالش برانگیزی در این درام کم جان تعبیه نشده تا مخاطب با آن همراه و همسو شود. داستان اقتباسی(سیر عشق-آلن دوباتن) که صباغ زاده در مقام نویسنده و کارگردان فیلم از آن الهام گرفته است از اساس داستانی با رویکرد روانشناسانه، سرشار از هیجان است و البته دگردیسی در عشق دارد و فیلم صباغ زاده شاید تنها دستاوردش از این داستان، موضوع آن بوده باشد که بایک زوج ایرانیزه شده، پی رنگ اصلی را طراحی می کند و بعد تلاش نافرجامی هم برای همانند سازی مضمون آن می کند که این تلاش هم علیرغم پرداخت به حواشی و ساز و برگ (تروکاژ و طراحی انیمیشن) باز هم مقبول نمی افتد و فیلم تا انتها بدون هیچ نقطه اوج و درخششی، در اندازه یک تله فیلم مفرح و خوش آب و رنگ با پیام های ارزشی- اخلاقی گُل درشت، باقی می ماند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- زنان را به نام خودشان بخوانید/ گزارشی درباره نسبت زنان و سینما
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوازدهم
- جنگ سرد
آخرین ها
- دشت خاموش به بخش اصلی جشنواره بین المللی فیلم هنگ کنگ راه یافت
- «آژیدهاک» به صحنه بازمیگردد/ اجرایی بدون بازیگر در تیرماه ۱۴۰۰
- لشکری قوچانی: پلتفرمها فقط به سراغ درآمدزایی رفتند/ عملکرد آنها از صداوسیما هم بدتر شد
- گفتوگو با احمد بخارایی جامعه شناس درباره انتشار یک کلیپ جنجالی
- «گامبی وزیر» روی صحنه تئاتر می رود
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوازدهم
- راه اندازی باشگاه مخاطبان در رادیو سلامت
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
- فیلم جدید نیکی کریمی مجوز ساخت گرفت
- جنگ سرد
- زنان را به نام خودشان بخوانید/ گزارشی درباره نسبت زنان و سینما
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- «سرزمین آوارگان» بهترین فیلم سال شد
- غافلگیرکننده و فراتر از انتظار
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم
- شیرین بینا به سریال مناسبتی ماه رمضان پیوست
- دیوید بکام برای شبکه دیزنی پلاس برنامه ورزشی میسازد
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- افتتاح مراسم روز جهانی زنان در اسپانیا با «شیار۱۴۳»
- اعلام ترکیب نهایی فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ به فردا موکول شد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دهم
- نتفلیکس «چشم آبی روشن» را خرید
- صدابردار فیلم «سرزمین آوارهها» خودکشی کرد
- چرا هنرمندان در اولویت دریافت واکسن نباشند؟