درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ

سینماسینما، مهگان فرهنگ

«اتاق بغلی»، اولین فیلم انگلیسی‌زبان بلند پدرو آلمودووار، اثری عمیق و احساسی است که با دست‌مایه‌ای از رمان چه قرار است تجربه کنی؟ اثر سیگرید نونز، فیلمنامه‌ای تازه و خلاقانه را ارائه می‌دهد. این فیلم که به سبک خاص آلمودووار ساخته شده، روایتی از دوستی، مرگ، و مواجهه با پایان زندگی است. داستان فیلم درباره اینگرید، نویسنده‌ای موفق (با بازی درخشان جولین مور) است که پس از سال‌ها با دوست قدیمی‌اش، مارتا، یک خبرنگار جنگی (نقش‌آفرینی عمیق و تأثیرگذار تیلدا سوینتن) ملاقات می‌کند. این ملاقات در بیمارستان و به‌واسطه ابتلای مارتا به سرطان رخ می‌دهد و از همان آغاز، سایه مرگ بر این دوستی دوباره سایه می‌اندازد.

خلاصه داستان و تم اصلی

مارتا، که در مواجهه با مرگ به آرامش و شهامتی خاص دست یافته، از اینگرید می‌خواهد که در آخرین هفته زندگی‌اش در کنار او بماند. او قصد دارد در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه شهر، روزهای پایانی خود را در سکوت و آرامش سپری کرده و سپس با استفاده از قرصی خاص به زندگی‌اش پایان دهد. درخواستی که هم عاطفی و هم چالش‌برانگیز است، اینگرید را در برابر سوالات اخلاقی و احساسی دشواری قرار می‌دهد.

اتاق بغلی فیلمی است که تمام مشخصه‌های آشنای سینمای آلمودووار را به همراه دارد:

طراحی بصری غنی و رنگ‌های برجسته: استفاده آگاهانه از رنگ‌ها، به‌ویژه قرمز که به‌نوعی امضای بصری آلمودووار است، حس گرما، زندگی، و شدت عاطفی را به صحنه‌ها می‌بخشد.

موسیقی تأثیرگذار: موسیقی ارکسترال و عمیق، فضایی احساسی ایجاد کرده و لحظات حساس فیلم را تقویت می‌کند.

روایت غیرخطی: آلمودووار با بهره‌گیری از فلش‌بک‌ها و صحنه‌های فرعی، عمق شخصیت‌ها را افزایش داده و داستان را به شکل لایه‌لایه روایت می‌کند.

بازیگری درخشان: جولین مور با اجرای ظریف خود تضادهای درونی اینگرید را به تصویر می‌کشد، در حالی که سوینتن به مارتا روحی خاص می‌بخشد؛ زنی که با شجاعت و آرامش به استقبال مرگ می‌رود.

تم‌ها و پیام‌های فیلم

اتاق بغلی به موضوعات حساس و گاه بحث‌برانگیزی مانند دوستی، مرگ خودخواسته، اخلاقیات، و آمادگی برای خداحافظی می‌پردازد. مرگ در این فیلم نه تنها به‌عنوان پایان زندگی، بلکه به‌عنوان تجربه‌ای اجتماعی و معنایی عمیق بررسی می‌شود. رابطه اینگرید و مارتا نشان‌دهنده نوعی همراهی انسانی در مواجهه با حقیقتی جهانی است.  اتاق بغلی با نگاهی جسورانه به موضوع حساس مرگ خودخواسته، به‌ویژه در قالب اتانازی و پزشکی، پرداخته است. او با روایت انتخاب آگاهانه مارتا برای پایان دادن به زندگی‌اش در شرایطی که رنج و ناتوانی بر آن سایه افکنده، دفاعی  از حق انتخاب فردی البته با اجازه از پزشک بر اساس وضعیت بیماری سخت بیمار  ارائه می‌دهد.

نگاه جامعه‌شناختی به مرگ

مطالعات جامعه‌شناختی مرگ را به‌عنوان پدیده‌ای جهانی و تأثیرگذار بر فرهنگ و هویت بررسی می‌کنند. مرگ، فراتر از تجربه‌ای فردی، فرآیندی اجتماعی است که معنای زندگی را بازتعریف می‌کند. آیین‌های سوگواری، نقش دین و معنویت، و تأثیرات مرگ بر روابط اجتماعی، از جمله جنبه‌های مهمی هستند که فیلم به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها می‌پردازد.

زندگی در میان مرگ

فیلم با تمرکز بر دوستی این دو زن، در عین پرداختن به موضوع تلخ مرگ، به نوعی نشان‌دهنده غلبه زندگی بر مرگ است. رنگ‌های گرم و طراحی درخشان صحنه‌ها، حس زنده بودن و امید را القا می‌کنند و نگاه آلمودووار به مرگ را به‌عنوان فرصتی برای تأمل و تجربه دوباره زندگی برجسته می‌سازند.

پیتر بردشاو در نقد فیلم برای گاردین در ۲۳ اکتبر می‌نویسد: «فیلمی با رؤیاپردازی منحصر به فرد، از مکان‌هایی که در عین واقعی بودن، حالتی فراواقعی دارند. جایی که می‌تواند هم‌زمان به‌اندازه کافی گرم باشد که آفتاب بگیرید و آن‌قدر سرد که برف ببارد. این اثر همچون جملات پایانی رمان مردگان اثر جیمز جویس، به شکلی شاعرانه با مرگ و زندگی بازی می‌کند.»

در نهایت، اتاق بغلی اثری است که با جسارت، به موضوعات عمیق انسانی پرداخته و با سبک بصری و داستان‌گویی منحصربه‌فرد آلمودووار، مخاطب را به تفکر وادار می‌کند. فیلم در عین حال که مرگ را به تصویر می‌کشد، فرصتی برای اندیشیدن به ارزش و زیبایی زندگی فراهم می‌آورد. فیلم در عین پرداخت به این موضوع اخلاقی و بحث‌برانگیز، ارزش دوستی، همراهی انسانی و تأمل در معنای زندگی و مرگ را برجسته می‌کند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 202344 و در روز یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸:۴۷
2024 copyright.