سینماسینما، محمد حقیقت
در بین فیلمهایی که در لیست مسابقه جشنواره امسال فجر آمده، چند فیلم را دیدهام که جالبترین آنها که در ضمن اولین ساختههای بلند کارگردانان آنها است نکاتی قابل توجه است.
«ماریا» ساخته مهدی اصغری ازغدی و دیگری «فریاد» به کارگردانی محمدرضا اردلان. کارگردان «ماریا» که بسیار پرکار است از جمله نگارش نقد فیلم و ساخت چند فیلم کوتاه و غیره را در کارنامهاش دارد، داستاننویس نیز هست. او در فیلم بلند اولش که سناریو آن برمبنای یک اتفاق واقعی، کار شده به موضوع زن بازیگری میپردازد که در نقش زن خیابانی، تصاویری از صحنه هایی که بازی کرده در رسانههای مجازی پخش شده و او را با مشکل اساسی در خانواده اش که اهل بلوچستان هستند روبرو میکند. کارگردان در واقع به رابطه درگیری سینما و زندگی روزانه می پردازد که سینما چگونه می تواند موقعیت افراد را با خطر روبرو کند. اولین فیلم این کارگردان از نظر سناریو و میزانسن نشان از استعداد خوبی می دهد که ما را برای دیدن آثار بعدی اش بسیار امیدوار می کند.
فیلم دیگر «فریاد» ساخته محمدرضا اردلان، نیز همین امتیازات را دارد؛ ماجرای فیلم بدین گونه آغاز میشود: در وسط بیابان نوجوانی با کولباری کم حجم از ماشینی پیاده میشود، به منطقه متروکه ای میرسد. در آنجا یک مرغداری مرموز اداره میشود، این نوجوان که در ابتدا معلوم نیست از کجا آمده به دنبال کار می گردد، رفته رفته که درگیر کارش می شود، نکاتی شک او را نسبت به آنچه در این مرغداری رخ می دهد می افزاید و بیشتر باعث کنجکاوی او، از یک طرف و تماشاگر از سوی دیگر می شود. کشش دراماتیک سناریو که با ظرافت نوشته شده و مونتاژ خوب آن، تماشاگر را تا به آخر درگیر میکند تا پرده از ماجراهای نهفته ای به مرور برداشته شود.
مشخصات عوامل و نام بازیگران هر دو فیلم در سایت های گونان آمده است. اما باید اضافه کرد که در هر دو فیلم یاد شده، بازیگران آن با قدرت در خدمت فیلم بوده اند و کمک بسیاری به خوب فرم گرفتن این دو اثر کردهاند.