درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساخته‌های آهنگساز ایرانی فیلم‌های تروفو و گدار

سینماسینما، محمد حقیقت

نویسنده، نقاش، و موزیسین بزرگ و بازیگر ایرانی تبار فرانسوی، سرژ رضوانی در ۹۶ سالگی همچنان سرشار از زندگی است. او امروز مجموعه‌ای از مشهورترین آهنگ های خود را به نام «گردباد آوازهای من» روانه بازار کرد. این مجموعه مورد استقبال فراوان منتقدان این رشته قرار گرفت و روزنامه لوموند با احترام بسیار به این شخصیت هنری چند وجهی به طور مفصل پرداخت.

سرژ رضوانی در ۲۳ مارس ۱۹۲۸ در تهران با نام اصلی سیروس رضوانی به دنیا آمد. پدرش مجید خان رضوانی در اصفهان در سال ۱۹۰۰ متولد شد و مادرش روس بود. وی با مادر در سن هفت سالگی به فرانسه آمد در حالی که فقط روسی صحبت می‌کرد.

سرژ بلافاصله به یادگیری زبان فرانسه پرداخت و در نوجوانی با هنرمندان و نویسندگان این مملکت آشنا شد. در سال‌های ۱۹۶۰ با سینماگران موج نو از جمله تروفو، گدار و غیره آشنا شد و برای فیلم‌های آنان موزیک و سرود ساخت و حتی در چند فیلم هم بازی کرد. ترانه‌های او توسط ژان مورو و غیره که خوانده می‌شد شهرت بسیار یافت و از فرانسه فراتر رفت.

وی همزمان نویسنده هم است و رمان‌هایی هم نوشته، او همچنان کار نقاشی را دنبال می‌کرد و در این مورد می‌گوید: «نقاشی کردن نوعی زیستن مرا توجیه می‌کند… نوعی هویت بخشیدن بین شما و چیزی که به دنبالش هستید در نقاشی شکل می‌گیرد.»

آثار او در گالری‌های هنری مورد توجه بسیار قرار گرفته است وی با پل ادوارد هم نقاشی‌های خود را به طور مشترک به‌نمایش گذاشته بود. جدا از این، در زمینه تئاتر نیز تبحر بسیاری داشته و اولین نمایشنامه‌های تئاتری‌اش را از سال ۱۹۶۵ شروع کرده است.

در زمینه سینما ، زمانی که فرانسوا تروفو عاشق ترانه‌ها و موزیک‌های او بود، از او خواست برای فیلمش آهنگ «گرداب زندگی» را بنویسد و ژان مورو در فیلم تروفو آنرا به شکل فراموش نشدی اجرا کرد که مدت‌ها ورد زبان مردم شده بود و باعت دو چندان شدن معروفیت سرژ رضوانی شد.

او سپس در فیلم «پیرو خله» از ژان لوک گدار هم بازی کرد و کلا جزو «گروه موج نو فرانسه» به حساب می‌آمد. روزی ژان لوک گدار ساعت هفت صبح به در خانه سرژ می‌رود او را از خوب بیدار می‌کند تا وی سریع سه آهنگ برای «آناکارینا» بازیگر فیلمش بنویسد که این آهنگ ها نیز در زمان خود بسیار محبوب فرانسوی‌ها می‌شود.

سرژ رضوانی با احساس‌هایی از شرق و ایرانی که در او رسوب کرده بود، شعرها و آهنگ‌هایی به غایت نوستالژیک و احساس برانگیز می‌سازد که هنوز تازه و زنده است.

امروز او مجموعه‌ای از بهترین‌ها و مشهورترین‌های این سرودها و موزیک‌ها را در یک بسته‌بندی بی‌نظیر باز نشر کرده است. چند سال پیش که تلویزیون فرانسه یک گفتگوی طولانی با او انجام داده بود، او کمی نیز در باره اصلیتش صحبت کرد، وی بسیار از اینکه ریشه ایرانی دارد با افتخار یاد می‌کرد. امروزه وی بین پاریس  منطقه ششم (در آپارتمانی پر از نقاشی)، و از سوی دیگر، در منزلی که در جنوب فرانسه دارد زندگی و کار می‌کند. بنا به نوشته روزنامه‌نگار، سرژ رضوانی از روحیه با نشاط‌اش بنظر می‌آید که برای جشن تولد صد سالگی خود، آمادگی دارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 201494 و در روز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۳:۲۵
2024 copyright.