سینماسینما، سیدرضا صائمی
اگرچه ماهیت ادبیاتی سینما وجاذبه قصه گویی آن نقش مهمی در جذب مخاطب دارد اما هویت سینما، تصویر است و ماهیت بصری آن را نباید در توجه مخاطب به این هنر دست کم گرفت. فارغ از اینکه ساختار درام چیست و فیلم چه قصه ای را روایت می کند جهان تصویری فیلم و چگونگی روایت بصری را باید به عنوان یک عنصر اساسی در بازخوانی و درک مخاطب از فیلم لحاظ کرد.
امروزه به واسطه توسعه تکنولوژی های نوین فنی و دیجیتالی شدن فیلم ها، جهان سینمایی از امکانات و موقعیت بهتری برای بسط دراماتیکی خود در ساحت ذهنی مخاطب برخوردار شده است. مثلا فیلم های سه بعدی کمک می کند تا مخاطب نه فقط با شخصیت های قصه که با ذات فیلم و خود سینما احساس همذات پنداری کرده و نه تنها جهان سینمایی فیلم را درک کرده که خود را در شکلگیری جهان سینمایی اثر سهیم ببیند. گویی او خود به یکی از شخصیت های قصه بدل می شود که فقط ناظر بر رخداد های قصه نیست بلکه در تجربه این رخداد حضور دارد. به عبارت دیگر دیجیتالی شدن سینما موجب شده تا تجربه تماشای فیلم به تجربه حضور در فیلم بدل شود. صدای دالبی موجب شده تا تماشاگر، موقعیت های قصه را فقط نبیند بلکه به شکل ملموس حس کند. گویی دیجیتالی شدن، تجربه تماشای فیلم را از یک رخداد سوبژکتیو و ذهنی به یک تجربه عینی بدل کرده و فیلم را از ساحت ذهن و خیال به تجربه عملی مخاطب تغییر می دهد. این موقعیت تازه کمک می کند تا مخاطب از یک تماشاگر صرف و منفعل به مخاطبی فعال و موثر بدل شود.
دیجیتالی شدن فیلم ها از حواس آدمی بهره بیشتری در دریافت و درک از فیلم می برد مثلا دالبی شدن صدا کمک می کند قوای شنوایی و گوش های مخاطب در فهم فیلم پویاتر و فعال شده و فقط چشم و بینایی به عنوان عضو اصلی در تماشای فیلم نباشد. به عبارت دیگر دیجیتالی شدن به فعال کردن قوای دیگر غیر از بینایی در بازخوانی و درک فیلم تاثیر گذاشته و همه حواس آدمی را درگیر تماشا و فهم فیلم می کند. ضمن اینکه بهرهگیری از این فنآوری ها سویه سرگرم کنندگی سینما را بیشتر کرده و آن را به تجربه ای لذتبخشتر، هیجانیتر و عینیتر بدل می کند.
اما دیجیتالی شدن در سینما صرفا سویه سخت افزاری ندارد بلکه وجوه نرم افزاری آن نیز از حیث دراماتیک واجد امتیازهای ویژه ای است. بدین معنی که در زندگی امروز انسان ایرانی دیجیتال نقش مهمی بازی می کند از موبایل و امکاناتش مثل اس ام اس و وایبر و دوربین و… گرفته تا ابزارهای نوین ارتباطی/ دیجیتالی دیگر مثل اینترنت و فیس بوک و… که هر کدام از آنها می تواند به عنصری دراماتیک برای شکل گیری و روایت یک قصه سینمایی بدل شود و کمتر در سینمای ما مورد استفاد قرار گرفته است. در فیلم رخ دیوانه، ابوالحسن داوددی نشان داد که چقدر می توان با رجوع به موارد فوق، فیلمی جذاب و خوش ساخت تولید کرد. سینمای ما هم از حیث فنی و سخت افزاری و هم از حیث قصه گویی و نرم افزاری، به شدت نیازمند دیجیتالی شدن است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد