سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
برای هر بازیگری بازی در نقشهای روانکاوانه یک فرصت طلایی محسوب میشود و حالا قرعه به نام طناز طباطبایی افتاده تا بار دیگر خود را در نقشی چند وجهی محک بزند. بازی طباطبایی در «بی رویا» چند مرحله دارد: در ابتدا و ورود دختر ناشناس با پروسهی معرفی او روبهرو هستیم که طباطبایی با صدا و لحنی پخته و چشمهایی پرسشگر ولی مهربان میکوشد تا از او حمایت کند؛ در مرحلهی بعد که جنبههای شک و تردید بر او غالب شده، میزان تنش و اضطراب کاراکتر هم شروع میشود و با اتفاقات نابسامان جانبی هر دم بر فشارهای عصبی و روحیاش افزوده میشود؛ در این بخش با ترفندی مناسب چشمهایش نیز به دلیل عارضهای دچار مشکل میشوند و ارتباطش از منظر بصری با اطرافیانش مخدوش و به زبان محدود میشود؛ زبانی که آن هم با گذشت اندک زمانی، دیگر کارکردش را به عنوانی ابزاری برای شنیده شدن و گفتگو از دست میدهد؛ و درنهایت رویا به غریبهای ایزوله بدل میشود گویی خودش نیز دیگر، قرابتی با خود متصور نیست. همهی این مقاطع را طباطبایی به خوبی و با درک درست از کاراکتر اجرا میکند و از هم گسیختگی روحی و روانی رویا را گام به گام شکل میدهد. نمایش موثر فشارهای روانی و عصبی نقش و جا انداختن منطق قابل پذیرش اکتها و ریاکشنهای ذهنی و رفتاری از نقاط قابل بحثِ طراحی بازی طناز طباطبایی در «بی رویا» است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- گفتوگوی ورایتی با آرین وزیردفتری کارگردان «بیرؤیا» / هیچکاک، دی پالما و کمی رئالیسم اجتماعی سینمای ایران
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز؛ نمایش دو فیلم در بخش رقابتی و راهیابی دو اثر به بخش افقها
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- بنبست/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- پراکندگی و عدم یکپارچگی در روایت/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- بیداری حقیقی/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- «بی رویا»؛ کابوسی بی سر و ته
- بلبلانه نعره زن در روی گل، تا کنی مشغولشان از بوی گل/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- تعلیق دروغین/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»